Odwieczny rywal duńskiej firmy Novo Nordisk, amerykański Eli Lilly, ujawnił w czwartek wyniki badań nad swoim środkiem wspomagającym odchudzanie, orforglipronem, tuż przed opublikowaniem półrocznego sprawozdania finansowego. Orforglipron przy najwyższej dawce doprowadził do średniej utraty masy ciała o 12,4 proc. w ciągu 72 tygodni.
Inwestorzy uznali te wyniki za wielkie rozczarowanie i w rezultacie akcje Eli Lilly spadły o 13 proc. w handlu przedsesyjnym w USA. Natomiast akcje Novo Nordisk wzrosły o ponad 10 proc. na giełdzie w Kopenhadze.
Choć takich wyników nie można bezpośrednio porównywać, to w innym badaniu tabletka na odchudzanie firmy Novo Nordisk doprowadziła do 15,1-procentowej utraty wagi w ciągu 68 tygodni.
Nowa szansa
Zarówno Novo Nordisk, jak i Eli Lilly oferują na rynku leki, które zapewniają większą utratę masy ciała, ale wymagają podania przez zastrzyk. Ideą tabletek odchudzających jest stworzenie wygodniejszego środka odchudzającego, ale ceną za to jest mniejsza utraty masy ciała.
Analitycy przewidują, że tabletki odchudzające zwiększą potencjał rynku i zapewnią jeszcze większej liczbie pacjentów dostęp do leków na odchudzanie. Dlatego też tabletki odchudzające są postrzegane jako ważny obszar rywalizacji dwóch gigantów farmaceutycznych o przyszły rozwój.
Tabletka odchudzająca Novo Nordisk, oparta na tej samej substancji co Ozempic i Wegovy, obecnie znana po prostu jako doustny semaglutyd, oczekuje na zatwierdzenie przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). Novo Nordisk spodziewa się zatwierdzenia w czwartym kwartale tego roku.
Jedni w górę, drudzy w dół
W ostatnich dniach akcje Novo Nordisk mocno traciły na wartości po drugiej w tym roku obniżce prognoz tempa wzrostu. Bessa trwa już jednak od ubiegłego roku, a obniżenie oczekiwań to tylko konsekwencja przeciwności rynkowych i wielu błędów popełnionych przez poprzednie władze spółki..
Tymczasem zarząd Eli Lilly podniósł prognozy przychodów w 2025 r. z 58-61 do 60-62 mld USD. Oznaczałoby to wzrost o 33-38 proc. r/r. Dla porównania, Novo Nordisk szacuje wzrost przychodów na 8 do 14 proc.
W drugim kwartale sprzedaż Eli Lilly sięgnęła 15,56 mld USD i była o 38 proc. wyższa niż przed rokiem, a także o 5,8 proc. wyższa niż oczekiwali analitycy. Zysk wyniósł 5,68 mld USD, podczas gdy analitycy szacowali go na 5,02 mld USD.
Sprzedaż wiodącego leku na odchudzanie firmy Eli Lilly, Zepbound, wyniosła 3,38 mld USD, co przewyższyło oczekiwania analityków na poziomie 3,07 mld USD. Natomiast sprzedaż wiodącego leku firmy na cukrzycę, Mounjaro, wyniosła 5,20 mld USD, podczas gdy analitycy spodziewali się 4,49 mld USD.