Alibaba zbiera pierwsze owoce inwestycji w sztuczną inteligencję

Tadeusz Stasiuk, CNBC
opublikowano: 2025-10-17 09:43

Chiński gigant technologiczny Alibaba zaczyna odnotowywać realne korzyści z inwestycji w sztuczną inteligencję wykorzystywaną w handlu elektronicznym. Firma twierdzi, że wdrożone rozwiązania AI już poprawiają efektywność reklam i zwiększają sprzedaż. Tymczasem nadchodzi największe święto zakupowe w Chinach, Dzień Singla.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Alibaba konsekwentnie stawia na rozwój sztucznej inteligencji, traktując ją jako filar przyszłego wzrostu. W ubiegłym miesiącu koncern ogłosił, że zwiększy nakłady na AI i infrastrukturę chmurową, rozwijając zapoczątkowany w lutym program inwestycyjny o wartości 380 miliardów juanów (około 53 miliardów dolarów) na najbliższe trzy lata.

Kaifu Zhang, wiceprezes Alibaby nadzorujący zastosowania AI w e-commerce podkreśla, że firma wdrożyła już szereg narzędzi opartych na sztucznej inteligencji – od personalizacji wyników wyszukiwania, po udoskonalone wirtualne przymierzalnie ubrań, które mają zwiększyć trafność rekomendacji i poprawić doświadczenia zakupowe użytkowników.

Wzrost efektywności i sprzedaży dzięki AI

Zhang ujawnił, że testy przeprowadzone przed rozpoczęciem przedsprzedaży z okazji Dnia Singla (11 listopada) wykazały 12-procentowy wzrost zwrotu z wydatków na reklamę.

Według niego integracja sztucznej inteligencji będzie miała „bardzo znaczący pozytywny wpływ” na wolumen sprzedaży brutto Alibaby podczas tegorocznego Dnia Singla. To najważniejsze wydarzenie zakupowe w Chinach, porównywalne z amerykańskim Czarnym Piątkiem.

Rekordy sprzedaży mimo słabszej konsumpcji

Dział e-commerce Alibaby pozostaje największym źródłem przychodów firmy. W kwartale zakończonym 30 czerwca 2025 r. odnotował wzrost o 10 proc. rok do roku, osiągając równowartość 19,53 miliarda dolarów.

Pomimo spowolnienia wydatków konsumenckich w Chinach, ubiegłoroczny Dzień Singla przyniósł wzrost sprzedaży o 20,1 proc. rok do roku, do poziomu 1,11 biliona juanów – wynika z danych firmy badawczej Syntun. Wzrost ten dotyczył m.in. platform Tmall, JD.com i PDD, należących do grupy Alibaba.