Alibaba konsekwentnie stawia na rozwój sztucznej inteligencji, traktując ją jako filar przyszłego wzrostu. W ubiegłym miesiącu koncern ogłosił, że zwiększy nakłady na AI i infrastrukturę chmurową, rozwijając zapoczątkowany w lutym program inwestycyjny o wartości 380 miliardów juanów (około 53 miliardów dolarów) na najbliższe trzy lata.
Kaifu Zhang, wiceprezes Alibaby nadzorujący zastosowania AI w e-commerce podkreśla, że firma wdrożyła już szereg narzędzi opartych na sztucznej inteligencji – od personalizacji wyników wyszukiwania, po udoskonalone wirtualne przymierzalnie ubrań, które mają zwiększyć trafność rekomendacji i poprawić doświadczenia zakupowe użytkowników.
Wzrost efektywności i sprzedaży dzięki AI
Zhang ujawnił, że testy przeprowadzone przed rozpoczęciem przedsprzedaży z okazji Dnia Singla (11 listopada) wykazały 12-procentowy wzrost zwrotu z wydatków na reklamę.
Według niego integracja sztucznej inteligencji będzie miała „bardzo znaczący pozytywny wpływ” na wolumen sprzedaży brutto Alibaby podczas tegorocznego Dnia Singla. To najważniejsze wydarzenie zakupowe w Chinach, porównywalne z amerykańskim Czarnym Piątkiem.
Rekordy sprzedaży mimo słabszej konsumpcji
Dział e-commerce Alibaby pozostaje największym źródłem przychodów firmy. W kwartale zakończonym 30 czerwca 2025 r. odnotował wzrost o 10 proc. rok do roku, osiągając równowartość 19,53 miliarda dolarów.
Pomimo spowolnienia wydatków konsumenckich w Chinach, ubiegłoroczny Dzień Singla przyniósł wzrost sprzedaży o 20,1 proc. rok do roku, do poziomu 1,11 biliona juanów – wynika z danych firmy badawczej Syntun. Wzrost ten dotyczył m.in. platform Tmall, JD.com i PDD, należących do grupy Alibaba.
