Alior stawia na funduszowe doradztwo

opublikowano: 19-11-2017, 22:00

Zmianom w dystrybucji funduszy przyświeca reorientacja sprzedaży z modelu opartego na relacjach z TFI, na model bazujący na relacjach z klientem.

Doradztwo inwestycyjne ma być podstawowym modelem sprzedaży funduszy inwestycyjnych w Alior Banku po wejściu w życie dyrektywy MiFID II, czyli po 3 stycznia 2018 r. Bazą dla tej usługi będą produkty jedenastu TFI. Powiązanych z Aliorem kapitałowo Money Makers i PZU oraz Altusa (Rockbridge), Ipopemy, NN Investment Partners, Quercusa i Union Investment. W grupie są też 4 zagraniczne TFI, z którymi współpracuje Alior — BlackRock, Fidelity, Franklin Templeton i Schroders.

Andrzej Rosłaniec
ARC

— Ta lista nie jest stała i może się zmieniać — zastrzega Andrzej Rosłaniec, dyrektor departamentu private banking w Alior Banku.

By trafić na listę, TFI muszą spełnić warunki oparte zarówno na pozycji kapitałowej, jak i wynikach zarządzania. — Zmiany mogą być pochodną zmian w samych TFI, ale nie tylko. Jeśli np. aktywa naszych klientów w którymś z tych TFI przekroczą określony próg, to na listę trafi kolejne, by ryzyko koncentracji po stronie klientów nie rosło nadmiernie — tłumaczy Andrzej Rosłaniec. MiFID II zakłada, że dystrybutorzy funduszy inwestycyjnych będą mogli być wynagradzani przez TFI z opłaty za zarządzanie, jeśli wytworzą wartość dodaną dla tych, którzy kupują jednostki funduszy.

Doradztwo dla bogatszych

Sprzedaż funduszy skoncentruje się w ponad stu oddziałach premium i siedmiu private banking. Tam klient zainteresowany funduszami będzie mógł uzyskać poradę, obejmującą TFI zakwalifikowane do aktywnej sprzedaży, a właściwiepropozycję objęcia go doradztwem inwestycyjnym. — Doradztwo obejmuje stałe, comiesięczne rekomendacje dotyczące wyboru funduszy. Mając silne biuro maklerskie i zespół doradztwa inwestycyjnego, chcielibyśmy sprzedawać fundusze właśnie w tej formule. Bankier wsparty zespołem doradztwa inwestycyjnego będzie w stanie dopasować portfel inwestycyjny zgodnie z reżimem MiFID II.

Jeśli klient nie jest zainteresowany, dajemy mu dostęp do szerszej palety produktów przez Internet. Nie może jednak liczyć na to, że bankier opowie mu o wszystkich produktach dostępnych w internecie — wyjaśnia Andrzej Rosłaniec. W private bankingu będą przy tym dostępne nie tylko fundusze otwarte, ale również zamknięte. W placówkach premium znajdą tylko te FIZ-y, które oferowane są w ramach ofert publicznych.

Opakowanie dla szaraczków

W przeciętnej placówce oferowane już obecnie oferowane są tylko fundusze Money Makers i PZU. Alior motywuje to tym, że obsługa sprzedaży szerszej grupy TFI przez zwykłego pracownika była zbyt trudna. Rodzi też pewne problemy w kontekście dyrektywy MiFID II. Z drugiej strony klient nie mający aktywów wysokości 100 tys. zł, na jakiego nastawione są oddziały premium, miałby problemy z korzystaniem z usługi doradztwa inwestycyjnego. Portfel musiałby dzielić na bardzo małe części w ramach alokacji proponowanej w usłudze doradztwa.

— W doradztwie inwestycyjnym portfel funduszy może składać się z kilku do kilkunastu pozycji. Dlatego dla mniej zasobnych klientów idealnym rozwiązaniem są fundusze funduszy — zaznacza Andrzej Rosłaniec. Cztery takie produkty uruchomiło już Money Makers TFI. Ich wewnętrzna zawartość zbliżona jest do portfeli z usługi doradztwa inwestycyjnego.

— Wydaje się, że trafiliśmy w dziesiątkę. Obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży tzw. funds of funds. Szacujemy że ich sprzedaż dogoni sprzedaż zwykłych funduszy otwartych w okresie 6-12 miesięcy — twierdzi Andrzej Rosłaniec. Money Makers TFI uruchomiło fundusze funduszy w czerwcu 2017 r. Łączne aktywa czterech produktów wynoszą obecnie 28,7 mln zł. © Ⓟ

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane