IKEA tnie ceny mimo spadku sprzedaży. Firma liczy na długoterminowy wzrost i lojalność klientów

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-10-16 14:05

Globalna sprzedaż IKEA spadła drugi rok z rzędu, ale szwedzki gigant meblowy pozostaje wierny strategii obniżania cen. Firma chce w ten sposób przyciągnąć klientów zmagających się z trudną sytuacją finansową i wzmocnić swoją pozycję na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W roku finansowym zakończonym 31 sierpnia 2025 r. globalna sprzedaż detaliczna IKEA zmniejszyła się o 1 proc. do 44,6 mld euro (51,9 mld dolarów). Po uwzględnieniu różnic kursowych spadek wyniósł 0,3 proc. Jednocześnie firma odnotowała wzrost liczby sprzedanych produktów o 3 proc., a także większy ruch w sklepach na całym świecie.

Władze spółki tłumaczą, że decyzja o obniżkach cen jest odpowiedzią na pogarszającą się kondycję finansową konsumentów.

Na wszystkich 63 rynkach, na których działamy, widzimy, że portfele klientów są coraz cieńsze, a ich zaufanie do gospodarki spada – powiedział Abrahamsson Ring, dyrektor generalny Inter IKEA, właściciela mark.

Strategia niskich cen po pandemii

W czasie pandemii IKEA była zmuszona do podniesienia cen z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw. W ciągu ostatnich dwóch lat sytuacja się jednak odwróciła – sieć obniżyła średnie ceny o 10 proc., chcąc zachować atrakcyjność w obliczu spowolnienia gospodarczego, wysokiej inflacji i słabego rynku mieszkaniowego.

Firma konsekwentnie realizuje strategię „Affordable for the many” – dostępności dla wszystkich i zamiast skupiać się na krótkoterminowych zyskach, inwestuje w lojalność klientów, przy okazji wzmacniając swoją pozycję rynkową wobec konkurencji.

Ceny w USA pozostają bez zmian

Pomimo rosnących kosztów importu i wyższych ceł, IKEA nie zdecydowała się dotąd na podwyżki cen w Stanach Zjednoczonych. Firma stara się pokrywać dodatkowe koszty wewnętrznie, choć nie wyklucza, że w przyszłości konieczne będą korekty.

Znaczną część mebli IKEA produkuje w Europie, co daje jej przewagę nad firmami polegającymi na imporcie z Chin, obciążonym wyższymi taryfami celnymi.

Ingka Group też notuje spadek

Ingka Group – największy franczyzobiorca IKEA, prowadzący sklepy w 31 krajach – również odnotowała spadek sprzedaży o 1,6 proc., do 39 mld euro. Wynik ten jest najniższy od 2021 roku i wynika głównie z obniżek cen, które zmniejszyły przychody, choć wolumen sprzedaży wzrósł o 1,6 proc.