Altus odpowiada na pytania klientów

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2018-09-24 22:00

Lawina umorzeń jednostek uczestnictwa skłoniła władze giełdowego towarzystwa do postawienia sześciu subfunduszy w stan likwidacji. Ich aktywa w dniu poprzedzającym decyzję miały wartość 128,7 mln zł i od tego, jak będzie postępował proces ich sprzedaży zależy, ile na koniec pozostanie do podziału wśród klientów.

Przeczytaj tekst i poznaj odpowiedzi na siedem pytań:

  • Dlaczego Altus TFI zdecydował się na likwidację subfunduszy?
  • Czy formalnie możliwe jest, by klienci otrzymali pieniądze wcześniej, niż w wyznaczonym przez TFI terminie i co musiałoby się stać, żeby to nastąpiło?
  • Czy możliwe jest wypłacenie pieniędzy klientom w ratach?
  • Czy formalnie możliwe jest wydłużenie likwidacji funduszy i w jakim przypadku może do tego dojść?
  • Czy klienci muszą złożyć jakieś specjalne dyspozycje w związku z jednostkami likwidowanych funduszy?
  • Ile pieniędzy otrzymają klienci likwidowanych funduszy?
  • Czy likwidacja funduszy wiąże się po stronie klientów z jakimś obowiązkami lub korzyściami podatkowymi  (np. zaliczenie ewentualnej straty w poczet kosztów)?

Krzysztof Mazurek, prezes Altus TFI, przypomina że pośpiech jest złym doradcą i dlatego nie zamierza wyprzedawać portfela za „bezcen”. Nie wyklucza jednak, że pieniądze mogą trafić na rachunki klientów wcześniej niż w wyznaczonym terminie 31 marca 2020 r.

Krzysztof Mazurek
Fot. ARC

FAQ

Wszystko, co musisz wiedzieć o likwidacji funduszy

1. Dlaczego Altus TFI zdecydował się na likwidację subfunduszy?

— Otwarcie likwidacji subfunduszy stało się konieczne ze względu na pogłębiającą się skalę odkupień ich jednostek uczestnictwa, która w efekcie uniemożliwiła realizowanie w sposób efektywny działalności lokacyjnej subfunduszy. W ocenie towarzystwa, przyczynę takiego stanu rzeczy stanowiły z jednej strony gorsze wyniki inwestycyjne osiągane przez subfundusze, wynikające ze spadków wartości spółek, których akcje znajdują się w portfelach inwestycyjnych tych subfunduszy oraz, z drugiej strony, pojawiającymi się w ostatnim czasie negatywnymi informacjami dotyczącymi Altus TFI. W tych okolicznościach celem zapewnienia środków dla realizacji stale rosnącej liczby zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy, towarzystwo zmuszone było do wyprzedaży akcji znajdujących się w portfelach inwestycyjnych, co potęgowało dalsze spadki wartości tych aktywów niezależnie od ich wartości fundamentalnej. Stała wyprzedaż aktywów wymuszona aktualną sytuacją, uniemożliwiała efektywne prowadzenie działalności lokacyjnej subfunduszy, ukierunkowanej na wzrost wartości ich aktywów. Decyzja ta podyktowana była zabezpieczeniem interesów klientów tych funduszy.

2. Czy formalnie możliwe jest, by klienci otrzymali pieniądze wcześniej, niż w wyznaczonym przez TFI terminie i co musiałoby się stać, żeby to nastąpiło?

Wypłata środków pieniężnych z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa pozostałych w likwidowanych subfunduszach zostanie dokonana po zaspokojeniu zobowiązań subfunduszy oraz zbyciu ich aktywów. Niemniej, jeżeli w trakcie likwidacji zostaną uwolnione znaczne środki, towarzystwo rozważy częściowe umorzenie po uzyskaniu akceptacji KNF na tego typu działania, które wprost z ustawy nie wynikają. W takim przypadku wypłaty następowałyby w sposób proporcjonalny, czyli najbardziej uczciwy w tej sytuacji. Wypłata środków pieniężnych uczestnikom subfunduszy, które pozostaną w subfunduszu po dokonaniu czynności likwidacyjnych, planowana jest do dnia 31 marca 2020 r., jednak zapewniamy, że oddamy inwestorom pieniądze tak szybko, jak to będzie możliwe, ale priorytetem jest maksymalizacja tej kwoty, a nie czas.

3. Czy możliwe jest wypłacenie pieniędzy klientom w ratach?

Przy uwolnieniu znacznej wartości aktywów oraz po uzyskaniu akceptacji KNF teoretycznie jest to możliwe, jednak towarzystwo na tę chwilę nie przewiduje stopniowego odkupywania jednostek uczestnictwa likwidowanych subfunduszy w trakcie trwania likwidacji. Zarządzanie w aktualnej sytuacji polega na dobieraniu optymalnego momentu przez zarządzających tymi funduszami, na spieniężenie aktywów, aby nie było konieczne oddawanie perspektywicznych i zdrowych spółek wręcz „za bezcen” po lokalnej korekcie jaką obserwujemy. To także wyjaśnia dlaczego termin jest do dnia 31 marca 2020 r., aby jednoznacznie pokazać rynkowi, że nie planujemy w jednej chwili sprzedawać spółek, co automatycznie przełożyłoby się na negatywną wycenę jednostek uczestnictwa likwidowanych funduszy.

4. Czy formalnie możliwe jest wydłużenie likwidacji funduszy i w jakim przypadku może do tego dojść?

Teoretycznie takiego scenariusza nie możemy wykluczyć, bo oczywiście on także jest możliwy, ale na tym etapie nic na to nie wskazuje i co więcej — nie ma żadnego powodu, aby TFI przeciągało likwidację dłużej niż to będzie konieczne, do zapewnienia godziwych wycen. Przy tej okazji warto podkreślić ze nie pobieramy opłat za zarządzanie likwidowanymi funduszami, a opłata likwidacyjna wynosi maksymalnie 0,1 proc. wartości aktywów netto, co pokazuję że nie mamy żadnych powodów aby wydłużać ten proces, a wręcz przeciwnie — będziemydążyć do tego aby trwał możliwie jak najkrócej, w jak najlepiej pojętym interesie klientów.

5. Czy klienci muszą złożyć jakieś specjalne dyspozycje w związku z jednostkami likwidowanych funduszy?

Nie. Wypłaty aktywów z limitowanych funduszy nie wymagają żadnych dodatkowych działań po stronie klienta — nie ma konieczności składania zleceń odkupienia, a w chwili gdy będzie to tylko możliwe, pieniądze ze spieniężonych jednostek będą przelewane na wskazane przez klientów rachunki.

6. Ile pieniędzy otrzymają klienci likwidowanych funduszy?

Klienci posiadają niezmienną ilość jednostek uczestnictwa, które zgodnie ze statutem w tej sytuacji będą i są wyceniane w okresie likwidacji nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu. To dzieje się już oczywiście na naszej stronie internetowej. Wartość jednostek jest zmienna w czasie, a finalnie po zakończeniu tego procesu ilość jednostek uczestnictwa każdego z klientów będzie przeliczana po aktualnej wówczas (po za kończeniu likwidacji) wartości. Wartość ta więc może być na niezmienionym, niższym, lecz także wyższym niż bieżąca wartość poziomie.

7. Czy likwidacja funduszy wiąże się po stronie klientów z jakimś obowiązkami lub korzyściami podatkowymi (np. zaliczenie ewentualnej straty w poczet kosztów)?

Likwidacja funduszu nie ma związku z faktem naliczenia podatku od dochodów kapitałowych, więc jeżeli finalna cena po której jednostki uczestnictwa zostaną sprzedane będzie wyższa niż cena zakupu, to klient zarobił, a tym samym od wypracowanego zysku tak jak w każdym innym przypadku zostanie pobrany podatek. Analogicznie jeśli cena sprzedaży będzie niższa niż cena po jakiej klient zakupi te jednostki, wystąpi strata i tu oczywiście podatku nie ma. Analogicznie jak w przypadku standardowej sytuacji i wyceny funduszy.