Baltona rozwija się na Chopinie

opublikowano: 05-12-2018, 22:00

Giełdowy operator sklepów wolnocłowych otwiera kolejne placówki na stołecznym lotnisku. Inwestycje są spore, ale przychody rosną szybko.

Niełatwo zagnieździć się na lotnisku. W maju tego roku notowana na GPW Baltona podpisała wieloletnią umowę z Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze, na mocy której zyskała prawo do prowadzenia 14 sklepów o łącznej powierzchni 2,8 tys. mkw. na stołecznym lotnisku Chopina. Spory z poprzednim najemcą oraz konieczność gruntownej przebudowy i adaptacji powierzchni handlowych sprawiły,że część sklepów jeszcze nie działa.

— Obecnie funkcjonuje dziewięć sklepów, z czego dwa to placówki tymczasowe, które zostaną zaaranżowane na nowo po tym, jak w połowie stycznia otworzymy nasz flagowy sklep naprzeciw kontroli bezpieczeństwa w hali odlotów. Poprzedni najemca musi nam wydać jeszcze jeden lokal, do czego powinno dojść w lutym. Do połowy kwietnia czynne będą wszystkie sklepy — mówi Piotr Kazimierski, prezes Baltony.

Baltona, którą kontroluje grupa Flemingo International z siedzibą w Dubaju, za dziewięcioletni najem powierzchni ma zapłacić około 730 mln zł czynszu. Kwota ta — a więc i przychody PPL — może być pomniejszona o upusty, związane z pracami adaptacyjnymi w sklepach. Prezes Baltony nie ujawnia, ile wyniesie to pomniejszenie, ale wiadomo, ile Baltona wyda łącznie na adaptację powierzchni handlowych.

— Zaciągnęliśmy na ten cel ok. 40 mln zł kredytu i lekko przekroczymy tę kwotę, to największa inwestycja w historii naszej spółki. Chcemy budować szybko i dobrze, a to podnosi koszty. Nie chcę podawać konkretnych liczb, ale jesteśmy przekonani, że zwrot z tej inwestycji będzie bardzo zadowalający, bardzo ważne z prestiżowego punktu widzenia jest też to, że mogliśmy wrócić na lotnisko Chopina — mówi Piotr Kazimierski.

Baltona od początku tego roku do końca września miała 361,7 mln zł skonsolidowanych przychodów, o 29 proc. więcej niż rok wcześniej, ale jej zysk operacyjny spadł o 2,5 proc., do 2,44 mln zł. Tylko w trzecim kwartale, zwyczajowo najlepszym dla sklepów na lotniskach ze względu na sezon urlopowy, przychody spółki sięgnęły 158,6 mln zł i były o 75 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2017 r. Baltona podała też już wstępne dane za październik, w którym wykazała 64-procentowy wzrost przychodów rok do roku. Do tego wzrostu częściowo przyczyniły się sklepy na lotnisku Chopina, choć w trzecim kwartale działały tylko dwie tymczasowe placówki, uruchomione pod koniec sierpnia.

— Nie powiem, ile dokładnie przychodów przyniosły sklepy w Warszawie, ale ogólnie jesteśmy zadowoleni z tempa wzrostu. Przyczynił się do tego przede wszystkim zwiększony ruch na polskich lotniskach regionalnych, a także na Ukrainie — mówi Piotr Kazimierski.

Baltona poza lotniskiem Chopina ma w Polsce sklepy w Modlinie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Bydgoszczy i Rzeszowie, a także w porcie w Świnoujściu. Jest też obecna w porcie lotniczym we Lwowie, a także w Rumunii i w pojedynczych portach regionalnych w Niemczech, Holandii, Belgii, Francji i we Włoszech.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane