Benefit konsumuje Calypso Fitness

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-10-31 10:26
zaktualizowano: 2023-10-31 16:01

Z jednej z największych i najstarszych sieci siłowni w Polsce niewiele zostało. Notowany na GPW operator programu MultiSport przejął kolejne lokalizacje.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • które kluby Calypso Fitness i za ile przejął Benefit Systems
  • jak ocenia osiągane przez nie wyniki
  • jak bardzo skurczyła się w ostatnich latach sieć Calypso Fitness
  • dlaczego Benefit mógł przejąć dużą część jej klubów, mimo że w poprzednich latach UOKiK zgłaszał zastrzeżenia dotyczące ograniczenia konkurencji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Benefit Systems, którego giełdowa kapitalizacja przekracza 5 mld zł, to lider polskiego rynku fitness. W październiku powiększył sieć do 200 klubów dzięki przejęciu za 21 mln zł dwóch siłowni premium Gravitan w aglomeracji warszawskiej. Dzięki kolejnej sfinalizowanej transakcji umocni się nie tylko w stolicy, ale też na Śląsku.

21 klubów Calypso już w Beneficie

8 września Benefit ogłosił rozpoczęcie przeglądu aktywów spółki Calypso Fitness, w której ma 33,33 proc. udziałów. Rozważał zakup pięciu klubów po ich wydzieleniu. Do wydzielenia doszło, a wartość transakcji wyniosła 22 mln zł, z czego 2,5 mln zł pójdzie na spłatę zobowiązań przejmowanych klubów, a 13 mln zł trafi do pozostałych akcjonariuszy. 50,1 proc. akcji należy do Camaro FIZAN, a 16,57 proc. do CAL Capital (podmiot związany z głównym akcjonariuszem Benefitu, Jamesem Van Berghiem). Przypadające na ostatnią spółkę 3,2 mln zł ma wesprzeć cele statutowe Fundacji MultiSport, której fundatorem jest Benefit Systems. Reszta z kwoty 22 mln zł to część należna Benefitowi jako akcjonariuszowi Calypso.

Spółka z GPW poszerzyła portfel klubów fitness o dwa obiekty Calypso Fitness w Warszawie (o powierzchni 1080 i 1858 m kw.), dwa w Katowicach (1828 i 1997 m kw.) oraz jeden w Bytomiu (1530 m kw.).

— Mocna pozycja gotówkowa pozwala nam realizować strategiczne plany związane z dynamiczną rozbudową sieci własnej przez kolejne akwizycje. Grupa użytkowników programu MultiSport systematycznie rośnie [we wrześniu było ich 1,34 mln wobec 1,19 mln na koniec 2022 r. — red.] i chcemy zapewnić im najlepsze standardy oraz szeroki wybór klubów. Po szczegółowej analizie zdecydowaliśmy się na przejęcie pięciu dużych, atrakcyjnych obiektów Calypso Fitness. Doskonale uzupełnią nasze portfolio w Warszawie i na Śląsku, czyli na bardzo ważnych dla naszego biznesu rynkach — mówi Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefitu.

W połowie roku natomiast Benefit sfinalizował przejęcie 16 klubów działających pod tym szyldem za 54 mln zł (34,3 mln zł w ramach zaległych wierzytelności). Tym razem o inwestycji w kluby Calypso zadecydowała ich atrakcyjność, a nie przeterminowane zobowiązania.

— Wyniki finansowe pięciu zakupionych klubów w ostatnim czasie się ustabilizowały, choć jeszcze nas nie satysfakcjonują. Zidentyfikowaliśmy już jednak obszary do poprawy, widzimy potencjał w przejętych lokalizacjach i mamy przekonanie, że w niedługim czasie ich wyniki ulegną oczekiwanej poprawie — uważa Marcin Fojudzki.

Spółka ma już 205 siłowni pod różnymi markami, najwięcej pod szyldem Zdrofit. Zapowiada, że wkrótce ich liczba wzrośnie do 208.

Lata starań o przejęcie

Calypso Fitness to jedna z najstarszych sieci klubów w Polsce — pierwszy powstał w 1996 r. W szczycie, kilka lat temu, miała ponad 50 obiektów rozrzuconych po całym kraju w ponad 20 miejscowościach. Teraz zostało ich mniej niż jedna czwarta.

— Zgodnie z naszymi informacjami Calypso Fitness ma bezpośrednio 12 klubów. W tej chwili nie mamy wobec nich żadnych planów inwestycyjnych, jednak systematycznie obserwujemy rynek pod kątem atrakcyjnych możliwości — informuje Marcin Fojudzki.

Benefit współpracuje z Calypso od początku istnienia programu MultiSport. Już w 2016 r. chciał przejąć sieć, zwiększając udział do 83,4 proc. Za 50,1-procentowy pakiet oferował 81,25 mln zł: 27,5 mln zł w gotówce i 53,8 mln zł we własnych akcjach. Na początku 2018 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił zastrzeżenia do tej transakcji, bo uznał, że może ograniczyć konkurencję.

W reakcji na to Benefit wycofał wniosek i ogłosił inny plan — przejęcie wydzielonej części Calypso. Pierwotnie chodziło o 10 klubów i prawa do dziewięciu lokali, w których będą mogły być otwarte kolejne. Skończyło się na 13 działających siłowniach i pięciu w przygotowaniu. Łączna wartość transakcji sfinalizowanych w 2018 r. wyniosła 69 mln w gotówce z góry i maksymalnie 37 mln zł w latach 2018-21 uzależnione od wzrostu kapitalizacji spółki. Natomiast w tym roku Benefit przejął już łącznie 21 klubów działających pod tym szyldem, bez zarzutów o ograniczanie konkurencji.

— To nie my nabyliśmy w ostatnich latach największą liczbę klubów [Medicover rozrósł się od grudnia 2020 r., głównie poprzez akwizycje, od zera do ok. 130 siłowni — red.]. Należy podkreślić, że żadna z przeprowadzonych przez nas w ostatnim czasie transakcji nie podlegała zgłoszeniu prezesowi UOKiK, ponieważ nabywane mienie nie generowało obrotu przekraczającego próg 10 mln EUR w żadnym z dwóch ostatnich lat obrotowych — tłumaczy menedżer.

Fitness na fali popularności

Benefit Systems zapewnia, że wszystkie jego działania inwestycyjne wiążą się z potrzebami jego klientów, w tym użytkowników programu Multi Sport.

– Z badania MultiSport Index 2023 wynika, że o ile wśród najpopularniejszych dyscyplin w Polsce wciąż na czele są sporty outdoorowe – 35 proc. wskazań na rower, 31 proc. na bieganie – to najwyższy wzrost popularności odnotowuje właśnie fitness. W ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie z klubów korzystał co trzeci badany – odsetek wzrósł z 20 do 31 proc. Potwierdza to frekwencja w naszych siłowniach, w 2022 r. najwyższa od dekady. Popyt na nasze usługi rośnie, więc wychodzimy mu naprzeciw, podobnie zresztą jak konkurencja – mówi Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefitu.