Sport to zdrowie, a za zdrowie trzeba płacić. Wie o tym doskonale wyceniany na GPW na 5,4 mld zł Benefit Systems, operator m.in. programu MultiSport i właściciel największej sieci klubów fitness w Polsce. Właśnie powiększył ją do 200.
Gravitan już w portfelu Benefitu Systems
Spółka przejęła sieć Gravitan składającą się z dwóch klubów fitness zlokalizowanych w aglomeracji warszawskiej, w centrach handlowych Homepark Targówek i Homepark Janki. To rozbudowane siłownie premium z wieloma niestandardowymi udogodnieniami (m.in. groty solne) o powierzchni 2,2-2,6 tys. m kw. Dla porównania, średnia powierzchnia klubu Zdrofit, flagowej sieci Benefitu, to ok. 1,5 tys. m kw.
Wartość transakcji to 21 mln zł, co oznacza 10,5 mln zł per klub. To dużo na tle poprzednich akwizycji Benefitu. W tym roku kupił on 16 klubów Calypso Fintess po ok. 3,4 mln zł oraz 6 pod szyldem Saturn Fitness po 4,6 mln zł, natomiast w 2021 r. 14 placówek Total Fitness po 5,4-6,1 mln zł (w zależności od finalnej ceny). Spółka Gravitan Poland zwiększyła w 2022 r. przychody z 2,7 do 5,9 mln zł, a 1,1 mln zł straty netto zamieniła w 1,3 mln zł zysku. Benefit zapewnia jednak, że nie przepłacił.
– Po przeprowadzonej w 2022 r. restrukturyzacji wyniki Gravitana uległy znacznej poprawie i dziś zdecydowanie wyróżniają się na plus na tle średniej dla branży fitness. Liczba osób odwiedzających kluby tej sieci zapewne zwiększy się po dołączeniu do programu MultiSport, co wkrótce nastąpi [dotychczas żadne karty sportowe nie były honorowane – red.], co dodatkowo wpłynie pozytywnie na wyniki. Kupiliśmy obiekty premium, z wyjątkowo rozbudowaną infrastrukturą obejmującą strefy relaksu i regeneracji, rozwiązania dla dzieci, itp. Tego typu placówki cieszą się ogromną popularnością wśród osób aktywnych fizycznie – komentuje Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefitu Systems.
Sprzedającym był Blokada Holding – podmiot, od którego Benefit odkupił dwa lata temu sieć Total Fitness.
– Podejrzewam, że głównym czynnikiem wpływającym na wycenę sieci Gravitan nie były obecne wyniki finansowe, a wielkość klubów. Potwierdza ona rynkowy trend konsolidacji w dużych miastach i ich obrębach, które są głównym obszarem działania kart sportowych oferowanych m.in. przez Benefit Systems – mówi Tomasz Napiórkowski, prezes i założyciel Polskiej Federacji Fitness.
Przybywa klubów i kart MultiSport
Giełdowa spółka umacnia się w roli wyraźnego lidera polskiego rynku fitness – od drugiego w kolejności Medicoveru dzieli ją ok. 70 klubów. Przejęcia części klubów Calypso oraz sieci Total i Saturn nie były jedynymi w ostatnim czasie.
– We wrześniu kupiliśmy dwa kameralne kluby Manufaktury Zdrowia o powierzchni poniżej 1 tys. m kw. każdy – w Krakowie i Zabierzowie – a do portfolio Fabryki Formy dołączyło Studio Energia w Rybniku. W porównaniu do poprzednich akwizycji i zakupów Gravitana były to zdecydowanie mniejsze, kilkumilionowe inwestycje. Wzmacniają naszą ofertę w południowej części Polski, zwłaszcza że te kluby są wyjątkowo popularne wśród użytkowników karty MultiSport – informuje Marcin Fojudzki.
Sieć ma dynamicznie rosnąć. Benefit chce powiększać ją organicznie o mniej więcej 10 klubów rocznie, a na horyzoncie już jest możliwa kolejna akwizycja. 8 września ogłosił rozpoczęcie przeglądu aktywów spółki Calypso Fitness, w której ma 33,33 proc. udziałów. Rozważa zakup pięciu klubów po ich wydzieleniu.
Rozbudowa sieci fitness jest ważna z perspektywy rozwoju programu MultiSport, z którego w Polsce korzystało na koniec września 1,34 mln osób wobec 1,19 mln na koniec 2022 r. Po pierwszym półroczu Benefit miał 1,32 mld zł przychodów (+54 proc. r/r), 344,7 mln zł zysku EBITDA (+89 proc.) i 181,8 mln zł netto (+357,8 proc.).
Obecnie koszt otwarcia nowego klubu to ponad 4 tys. zł za 1 m kw., więc 21 mln zł za dwa kluby Gravitana – ok. 5,3 tys. zł za 1 m kw. – to pozornie wysoka cena. Trzeba jednak pamiętać, że to rozbudowane obiekty premium w atrakcyjnych lokalizacjach aglomeracji Warszawy. Mając to na uwadze, wspomniana cena może być uzasadniona. Benefit nie ujawnił jednak szczegółów dotyczących przychodów i zysków osiąganych przez Gravitan – wspomniał jedynie, że są one „ponadprzeciętne”. Poza powiększeniem bazy karnetów Benefit może również skorzystać na tym przejęciu poprzez wprowadzenie swoich kart sportowych w Gravitanie, jako że do tej pory w tej sieci nie były honorowane żadne programy.