Cargo wygrało 60 mln zł

opublikowano: 19-03-2014, 00:00

Sąd antymonopolowy uchylił gigantyczną karę nałożoną na kolejowego przewoźnika w 2009 r. przez UOKiK. Urząd pomyśli o apelacji.

Po nakazanym przez Sąd Najwyższy (SN) powtórzonym procesie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) zupełnie odmiennie ocenił sprawę niż w swoim pierwszym wyroku z 2011 r. Teraz uznał, że PKP Cargo nie stosowały praktyk ograniczających konkurencję, a tym samym nałożenie kary wysokości 60,4 mln zł przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) było niezasadne.

FOT. GK
FOT. GK
None
None

— Jesteśmy zadowoleni, że SOKiK uchylił decyzję prezesa UOKiK nakładającą na PKP Cargo karę. Jeszcze bardziej cieszy nas fakt, że w orzeczeniu Sądu Najwyższego znajdują się wytyczne wskazujące na konieczność zapewnienia podmiotom gospodarczym większej ochrony prawnej w postępowaniach przed prezesem UOKiK oraz SOKiK. Postulaty od dawna głoszone przez praktyków wreszcie znalazły odzwierciedlenie w orzecznictwie — mówi Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo. Urząd antymonopolowy jeszcze nie wie, czy będzie się odwoływał.

— Decyzję o apelacji uzależniamy od zapoznania się z pisemnym uzasadnieniem wyroku SOKiK — mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK. Tak diametralna zmiana stanowiska SOKiK może zastanawiać, lecz nie jest sprzeczna z zasadami orzekania w sądach.

— To nie jest nic niezwykłego. Zasadą państwa prawa jest niezawisłość sędziów. A to oznacza, że inny skład sędziowski po powtórnym rozpoznaniu sprawy może inaczej ją ocenić i wydać zupełnie inny wyrok niż skład poprzedni — mówi Aleksander Barczewski, radca prawny z kancelarii Barczewski i Wspólnicy.

Decyzję o bardzo wysokiej karze dla towarowego przewoźnika wydała w lipcu 2009 r. Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. Zarzuciła spółce ograniczanie konkurencji na rynku kolejowym poprzez odmowę podpisywania z bezpośrednimi konkurentami tzw. umów na zasadach specjalnych, pozwalających im na uzyskiwanie lepszych warunków przewozu towarów.

PKP Cargo oferowały swoim kontrahentom dwa rodzaje umów: umowy na zasadach ogólnych oraz umowy na zasadach szczególnych, podpisywane ze stałymi kooperantami. UOKiK stwierdził, że ten drugi rodzaj kontraktów był znacznie bardziej atrakcyjny z uwagi na oferowane wyższe upusty cenowe, a przewoźnik nie chciał ich podpisywać z firmami, które uznawał za konkurencję.

PKP Cargo poskarżyły się do sądu. W 2011 r. SOKiK utrzymał decyzję niekorzystną dla spółki. Sprawa trafiła do sądu apelacyjnego, który w marcu 2012 r. oddalił apelację PKP Cargo. Spółka zapłaciła gigantyczną karę, ale poszła po sprawiedliwość do Sądu Najwyższego. Najwyższa instancja w październiku 2013 r. uchyliła wyrok i przekazała sprawę do ponownego rozpoznania. PKP Cargo odzyskało 60,4 mln zł.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane