Czytasz dzięki

Centrom usług wirus niestraszny

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

30 proc. z 310 tys. pracowników sektora usług już pracuje zdalnie. Procedury na wypadek kryzysu firmy mają od zawsze.

1,5 tys. centrów usług BPO (pracują dla zewnętrznych klientów), SSC (pracują dla swojej grupy), IT oraz R&D zatrudnia około 310 tys. osób, z czego ponad 70 tys. z nich ma dzieci. Zamknięcie szkół na dwa tygodnie jest jednak firmom niestraszne.

— 70 proc. firm z sektora zadeklarowało gotowość do zmiany obecnego trybu pracy na tryb zdalny. Mają gotowe systemy i procedury, które to umożliwiają. W tym tygodniu korzysta z tego już 30 proc. firm z sektora — mówi Jacek Levernes, honorowy prezes ABSL, Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych.

— Firmy mocno inwestowały ostatnio w VPN, czyli wirtualne sieci prywatne, które pozwalają na bezpieczne połączenie z biurem z dowolnego miejsca, nawet nie do końca zabezpieczonego. Ponadto coraz popularniejsze jest rozwiązanie BYOD (bring your own device), czyli korzystanie z prywatnego komputera z zainstalowanymi przez pracodawcę aplikacjami zapewniającymi bezpieczeństwo — dodaje Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL.

Firmy z sektora rozpoczęły przygotowania do obecnego kryzysu w momencie, gdy koronawirus pojawił się w Chinach.

— Przewagą naszego sektora jest to, że plany kontynuacji biznesu są standardem. Zdziwiłbym się, gdyby istniało w Polsce centrum, które nie miało takiego planu już w momencie otwarcia — dodaje wiceprezes ABSL.

50 proc. centrów w Polsce działa na skalę globalną, a 80 proc. ma przetestowane plany BCP (business continuity process), czyli proces kontynuacji biznesu) i DRP (disaster recovery proces), czyli proces wznowienia pracy na wypadek katastrofy.

— Takie działania i procedury są oparte na historycznych doświadczeniach w Indiach i innych krajach, w których występuje ryzyko — mówi Jacek Levernes.

Programy kontynuacji dzielą się na trzy poziomy. Pierwszy przewiduje przeniesienie 10-15 proc. najważniejszych zadań do najbliższego biura w danym kraju. Drugi jest stosowany, gdy problem dotyczy całego kraju i w jego ramach krytyczne zadania przenosi się do najbliższego zagranicznego biura. W trzecim to klienci lub centrale firm przejmują działalność centrum.

— Procedury przewidują, jaki procent aktywności jest realizowany. Wiadomo, że powstaną zaległości, ale nie zostanie zatrzymana działalność całej firmy — mówi Wojciech Popławski.

Firmy z sektora nowoczesnych usług odwołały podróże służbowe i spotkania, organizując telekonferencje i webinaria. Wprowadziły też ograniczenia w dostępie do biur dla osób z zewnątrz lub podróżujących w ostatnich dwóch tygodniach.

— W biurowcach, w których pracuje po kilka tysięcy osób, ograniczony jest ruch między piętrami — dodaje Wojciech Popławski.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane