Chile szykuje ogromną podwyżkę podatku od sprzedaży miedzi. Czy zagrozi kopalniom KGHM?

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 07-05-2021, 07:40

Niższa izba chilijskiego parlamentu przyjęła zaproponowane przez opozycję wprowadzenie progresywnych podatków od sprzedaży miedzi. Jak podkreślają eksperci, można mówić o jednym z największych obciążeń w światowym górnictwie, czego skutkiem może być ograniczenie inwestycji i podwyżka cen. W Chile swoje kopalnie (m.in. Sierra Gorda) ma polski koncern KGHM.

Munshi Ahmed

Do stałej stawki podatkowej dla sprzedaży miedzi i litu na poziomie 3 proc. dodano również mechanizm rosnących stawek wraz ze zwyżką cen miedzi, w przypadku którego najwyższy przedział opiewać ma na 75 proc.

Spekuluje się, że nowe obciążenie może zasilić budżet państwa kwotą 7 mld USD rocznie.

Po modyfikacji podatku stawka startuje od 15 proc. w przypadku ceny funta miedzi na poziomie 2 do 2,50 USD i wyniesie aż 75 proc. kiedy cena przekroczy barierę 4 USD.

Rząd oszacował, że całkowite obciążenie podatkowe dużych koncernów górniczych przekroczy 80 proc. Niektórzy opozycyjni prawodawcy twierdzą, że nowy system zastąpi istniejący podatek, co oznacza, że całkowite obciążenie wyniesie więcej niż 50 proc. To nadal byłoby więcej niż w innych głównych krajach produkujących miedź.

Wydobycie w chilijskich kopalniach stanowi 28 proc. światowej produkcji miedzi. Według rządu, istnieją pewne szanse zablokowania wprowadzenia modyfikacji podatku w Trybunale Konstytucyjnym. Nowe przepisy miałyby obowiązywać od 2024 r.

Zarówno firmy, jak i przedstawiciele rządu w Chile chcą, by zamiast podatku od sprzedaży, ruchomy podatek od zysku miał szansę obowiązywać przy cenach przekraczających 4 USD za funt miedzi.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane