Chiński sektor usług hamuje: Najwolniejszy wzrost od dziewięciu miesięcy

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-07-03 05:37

Aktywność w chińskim sektorze usług wzrosła w czerwcu w najwolniejszym tempie od września 2024 r. Malejący popyt, spadek zamówień eksportowych oraz niepewność w relacjach handlowych z USA pogłębiają trudności drugiej co do wielkości gospodarki świata.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według badania przeprowadzonego przez Caixin i S&P Global, indeks PMI dla chińskiego sektora usług spadł w czerwcu 2025 r. do 50,6 pkt wobec 51,1 pkt w maju. To najsłabszy wynik od dziewięciu miesięcy, choć nadal powyżej granicy 50 punktów, która oddziela ekspansję od recesji.

Odczyt ten potwierdza wcześniejsze oficjalne dane, które również wykazały niewielki spadek aktywności w sektorze – z 50,2 do 50,1 pkt. Podczas gdy oficjalny PMI skupia się na dużych i średnich firmach, często państwowych, wskaźnik Caixin uważany jest za lepszy miernik kondycji mniejszych przedsiębiorstw, zwłaszcza eksportujących z wschodniego wybrzeża Chin.

Czynniki spowolnienia

Sytuacja gospodarcza w Państwie Środka pozostaje niejednoznaczna. Główne wskaźniki makroekonomiczne pokazują rozbieżne tendencje. Konsumpcja w niektórych sektorach przekracza oczekiwania, ale inwestycje i produkcja przemysłowa wyraźnie słabną.

Na kondycję chińskiej gospodarki wpływa wiele czynników: pogłębiająca się presja deflacyjna, kryzys w sektorze nieruchomości oraz niestabilna sytuacja geopolityczna. Pomimo zawarcia ramowego porozumienia handlowego z USA, eksperci spodziewają się, że amerykańskie cła pozostaną wysokie, co nadal będzie ograniczać eksport.

Eksport pod presją, firmy ograniczają zatrudnienie

W czerwcu subindeks nowych zamówień osłabł, a zamówienia eksportowe spadły już drugi miesiąc z rzędu – w najszybszym tempie od grudnia 2022 roku. Niepewność na rynkach międzynarodowych negatywnie wpłynęła na sprzedaż usług za granicą.

Firmy usługowe zaczęły ostrożniej podchodzić do kwestii zatrudnienia. W czerwcu zanotowano spadek zatrudnienia, co przełożyło się na największy od roku wzrost zaległych zamówień. Z kolei wolniejszy wzrost kosztów operacyjnych i rosnąca konkurencja spowodowały, że w czerwcu odnotowano największy spadek cen usług od ponad trzech lat.

Ostrożny optymizm na przyszłość

Na tle słabszych wyników w usługach pozytywnie wyróżnia się wskaźnik Caixin China General Composite PMI, który obejmuje zarówno sektor przemysłowy, jak i usługowy. W czerwcu wzrósł on do 51,3 pkt wobec 49,6 w maju, wskazując na umiarkowaną poprawę ogólnej aktywności gospodarczej w Chinach.