Dwa kable łączące Estonię z Finlandią i Szwecją zostały uszkodzone w dniach 7-8 października 2023 r., a gazociąg Estonia-Finlandia został przerwany w wyniku działań, które fińscy śledczy uważają za możliwy sabotaż, zagrażający bezpieczeństwu energetycznemu i budzący niepokój w całym regionie. Zarówno Estonia, badająca uszkodzenia kabli, jak i Finlandia, prowadząca śledztwo w sprawie gazociągu Balticconnector, wskazały na zarejestrowany w Hongkongu statek kontenerowy NewNew Polar Bear jako głównego podejrzanego.
"Chińskie władze nie udzieliły jeszcze odpowiedzi na wniosek o pomoc prawną" – przekazała estońska prokurator państwowa Triinu Olev we wtorkowym oświadczeniu. Wniosek ten został wysłany 10 listopada 2023 r.
Chiński statek był obecny na wszystkich trzech miejscach w czasie uszkodzeń, zmierzając do portu w pobliżu Petersburga w Rosji, zgodnie z danymi MarineTraffic, dostawcy usług śledzenia statków i analiz morskich.
Duża kotwica, która prawdopodobnie należała do chińskiego statku, została znaleziona w pobliżu gazociągu, a śledczy stwierdzili, że rura i kable telekomunikacyjne prawdopodobnie zostały uszkodzone, gdy kotwica była przeciągana po dnie morskim. Fińskie biuro śledcze poinformowało agencję Reuters w zeszłym miesiącu, że "współpracowało z chińskimi władzami w rozwiązywaniu" kwestii uszkodzenia gazociągu i w śledztwie poczyniono postępy.
NATO zwiększyło swoje patrole na Morzu Bałtyckim w zeszłym roku po tych incydentach.