Czytasz dzięki

COVID-19 wspiera serwerownie

opublikowano: 31-05-2020, 22:00

Polskie centra danych w ciągu pięciu lat powiększą się dwukrotnie. Dodatkowy impuls do rozwoju dała pandemia.

Do 2025 r. dostępna dla klientów moc serwerowni w Polsce wzrośnie z 87 do 166 MW — wynika z najnowszego raportu firmy PMR „Rynek centrów danych w Polsce”. Oznacza to wybudowanie w najbliższych latach dziesiątek tysięcy metrów kwadratowych powierzchni kolokacyjnych, na których firmy wynajmują miejsca na serwery. Według niektórych szacunków łącznapowierzchnia netto centrów danych w Polsce wynosi obecnie około 100 tys. m kw. Nowe powierzchnie dostarczą w ciągu roku takie firmy, jak: ATM, Equinix, Netia czy T-Mobile Polska. Bardzo dużą inwestycję zapowiedziała też w styczniu i realizuje obecnie w Warszawie firma Vantage Data Centers.

— Głównym czynnikiem napędzającym obecnie krajowy rynek centrów danych są zapowiedzi największych dostawców chmury publicznej na świecie dotyczące lokalizacji regionów na terenie Polski. We wrześniu 2019 r. decyzję ogłosił Google Cloud, a w maju 2020 r. o swoich planach inwestycyjnych poinformował oficjalnie Microsoft — mówi Paweł Olszynka, ekspert PMR.

Z badania przeprowadzonego przez PMR wśród top menedżerów firm uczestników rynku wynika, że swoje trzy grosze do rozwoju centrów danych dołożył też COVID-19. Zarządy firm jako pozytywny skutek pandemii wskazywały najczęściej wymuszenie szybszej cyfrowej transformacji przedsiębiorstw (74 proc. badanych), wzrost znaczenia kanału online, e-commerce i pracy zdalnej (37 proc.). Z drugiej strony jednak kryzys gospodarczy spowodowany pandemią może przynieść też zagrożenia — wywołać zatory płatnicze, a tu problemy klientów zwykle przekładają się na usługodawców. Niekorzystny dla rynku będzie też nacisk na szukanie gotówki i zachowanie płynności kosztem zamrażania projektów, ograniczania nowych i ekspansji.

— W większości przypadków procesy inwestycyjne dostawców data center nie są jednak zagrożone, zwłaszcza jeśli chodzi o wcześniej zaplanowane inwestycje — mówi Paweł Olszynka.

Według Piotra Litwina, szefa działu gruntów inwestycyjnych w firmie doradczej Knight Frank, przyspieszenie rozwoju centrów danych stwarza ciekawąalternatywę na rynku nieruchomości komercyjnych.

— Szczególnie interesującym rozwiązaniem są inwestycje w data center na działkach przeznaczonych pod inwestycje biurowe poza ścisłym centrum miast. W sytuacji zawieszenia części projektów biurowych w takiej nieoczywistej lokalizacji, co spowodowane jest niepewnością, jak w najbliższych latach będzie funkcjonował rynek najmu, na tych samych terenach można budować nowoczesne serwerownie — mówi Piotr Litwin.

Podkreśla, że obiekty przeznaczone na centra danych powinny mieć dostęp do infrastrukturyi mediów — chodzi przede wszystkim o światłowody i duże moce energii elektrycznej. Są one również droższe w budowie od zwykłych biurowców ze względu na podwyższoną nośność stropów, zdolną udźwignąć oprócz serwerów także instalacje klimatyzacyjne i do awaryjnego zasilania w energię elektryczną.

— Takie obiekty idealnie wpisują się w tkankę miejską. Architektonicznie nie różnią się specjalnie od nowoczesnych biurowców i także mogą być wielokondygnacyjne — dodaje Piotr Litwin.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane