CPK ma już ponad połowę działek w programie nabyć dla odcinka kolei Warszawa–Łódź

PAP
opublikowano: 2025-09-12 12:02

Centralny Port Komunikacyjny nabył ponad połowę działek zakwalifikowanych do pierwszego etapu Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć, przekazała w piątek spółka CPK. Dodała, że grunty te potrzebne są do budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, łączącej przyszłe lotnisko z Łodzią i Warszawą.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka poinformowała, że według stanu na 5 września 2025 roku w ramach KPDN nabyła 105 działek o łącznej powierzchni 113 hektarów - oznacza to, że posiada już ponad połowę działek zakwalifikowanych do programu; są to głównie nieruchomości zabudowane. Przypomniała, że w pierwszym etapie wytypowano 206 działek, przez które ma przebiegać trasa pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości; łącznie do KPDN zgłosili się dotychczas właściciele 196 działek.

CPK podkreślił, że nabycia w ramach w programu kolejowego dotyczą wyłącznie zakwalifikowanych działek, przez które będą przebiegać przyszłe linie kolejowe, natomiast w przypadku lotniskowego PDN odbywają się na terenie objętym rozporządzeniem obszarowym.

W ramach lotniskowego PDN kupiono do tej pory 2160 działek o powierzchni ponad 2040 hektarów. Łącznie w zasobach CPK znajduje się dziś ponad 53 proc. gruntów objętych Decyzją Lokalizacyjną dla Lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego. Właściciele 1062 działek leżących na terenie objętym tą decyzją zgłosili się do uczestnictwa w programie.

„Indywidualna wycena nieruchomości, sporządzana jest przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego z uwzględnieniem wszystkich jej szczegółowych parametrów, stanowi podstawę do określenia warunków nabycia nieruchomości przez spółkę. Co do zasady, oferta spółki uwzględnia bonusy w wysokości 20 procent do wartości gruntu i 40 procent do wartości budynków i innych naniesień. Właściciel nieruchomości może również skorzystać z oferty równej wartości odtworzeniowej bez stopnia zużycia” - wskazała spółka w komunikacie.

Przypomniała, że w tym roku ogłoszone zostaną pierwsze postępowania dotyczące realizacji robót budowlanych dla dwóch fragmentów linii KDP o długości w sumie około 31 km na odcinku od Warszawy Zachodniej do CPK.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.