CPK ma umowę na centrum kontroli operacji lotniczych

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2024-08-26 12:38

Spółka podpisała umowę za 4,7 mln zł z konsorcjum PIG Architekci i GMT. To już trzecie zlecenie na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— kiedy będzie gotowy projekt centrum kontroli

— jakie inne umowy na projektowanie obiektów wspierających lotnisko podpisał już CPK

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Centrum kontroli operacji lotniczych (airline operations control center, AOCC) to punkt zarządzania i koordynacji operacji lotniczych, który zajmuje się planowaniem lotów i ruchu na płycie, zarządzaniem załogami oraz monitorowaniem działań obsługi naziemnej i warunków pogodowych. CPK podpisał właśnie umowę na zaprojektowanie tego centrum. Wykonawca — konsorcjum PIG Architekci i GMT — ma rok na przygotowanie projektu (m.in. projektów koncepcyjnych, budowlanych, technicznych i wykonawczych) z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Umowa jest warta 4,7 mln zł netto.

— Prace projektowe idą konsekwentnie do przodu. Centrum operacyjne to kluczowy element portu lotniczego — mówi dr Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

— To kolejny ważny element procesu projektowania nowego lotniska. Zadaniem pracowników centrum operacyjnego będzie podejmowanie decyzji dotyczących bieżących operacji na lotnisku w każdych potencjalnych warunkach — mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Centrum operacyjne to trzecie zlecenie na projektowanie obiektów wspierających lotnisko (suport infrastructure engineering, SIE). Umowę ramową dotyczącą SIE spółka CPK podpisała z 13 wybranymi w przetargu firmami i konsorcjami w ubiegłym roku.

W trakcie projektowania jest wieża kontroli ruchu lotniczego. Umowę wartości 15,5 mln zł netto CPK zawarł z polskim biurem projektowym JSK Architekci. Trwa przygotowanie projektu budynków służb ratowniczo-gaśniczych, nad którym pracuje konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm. To zlecenie jest warte 6,6 mln zł netto.

Jeszcze w tym roku CPK zamierza podpisać czwarte zlecenie w ramach umowy ramowej SIE — na projekt i doradztwo techniczne baz utrzymania. Bazy będą przeznaczone dla służb odśnieżania lotniska (garażowanie sprzętu zimowego i środków chemicznych), służb utrzymania pojazdów (przechowywanie środków transportu i sprzętu budowlanego) oraz centrum serwisowego do obsługi technicznej sprzętu. Oferty można składać do 20 września br.

CPK ma już gotowy projekt koncepcyjny. Dobiegają prace nad projektem budowlanym dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego, który przygotowuje master architekt, brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Bure Happolds. Trwają też inne prace projektowe, np. libańsko-amerykańskiego konsorcjum Dar nad projektem dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych.

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione w 2032 r. wraz z odcinkiem kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.

Po ubiegłorocznych wyborach długo ważyły się losy CPK, bo koalicja, która doszła do władzy, w kampanii sprzeciwiała się budowie centralnego lotniska. Potem przedstawiciele nowego rządu złagodzili stanowisko i mówili o urealnieniu projektu. W czerwcu tego roku premier Donald Tusk ostatecznie ogłosił rządową decyzję: CPK powstanie w 2032 r. i obsłuży początkowo 34 mln pasażerów. Inwestycja ma być mniejsza, niż planował poprzedni rząd, który zakładał wydatki rzędu 155 mld zł, i będzie kosztować 131,7 mld zł, w tym 42,7 mld zł na część lotniskową, a 80 mld zł na kolejowy igrek. Projekt mają sfinansować skarbowe papiery wartościowe warte 57 mld zł, kredyty i fundusze unijne. Niedawno spółka informowała, że do tej pory otrzymała z CEF, unijnego instrumentu Łącząc Europę, 500 mln zł.

Rząd nadal zakłada 8 mld zł dla inwestora prywatnego, ale nie potwierdził, że będzie nim wybrane jesienią 2023 r. konsorcjum francuskiego operatora lotnisk Vinci i funduszu IMF.