Cyberzagrożenia największym wyzwaniem dla biznesu

opublikowano: 27-08-2019, 22:00

Ponad połowa małych firm w ciągu ostatniego roku doświadczyła naruszenia bezpieczeństwa w sieci.

Co trzecia mała spółka jako największe technologiczne wyzwanie biznesowe wskazuje cyberzagrożenia — wynika z badania przeprowadzonego przez spółkę Konica Minolta.

Ponad połowa przedsiębiorców w ostatnim roku doświadczyła naruszenia bezpieczeństwa. Często skutkowało to utratą dochodów, klientów lub szansy na rozwój biznesu, wymuszało też dodatkowe kosztowne działania mające na celu przywrócenie poprawnej pracy środowiska IT.

Wykrycie złośliwej działalności w systemie zajmuje firmom średnio 101 dni. Zdaniem Mateusza Macierzyńskiego, menedżera ds. systemów ITS w spółce Konica Minolta, coraz popularniejsza praca zdalna, digitalizacja i internet przedmiotów sprawiają, że obecnie każde przedsiębiorstwo może być zagrożone atakiem, niezależnie od rozmiaru i branży.

— Sektor MŚP jest postrzegany przez oszustów jako łatwy cel, ponieważ mniejsze spółki nie mają tak zaawansowanej infrastruktury i procedur bezpieczeństwa jak duże przedsiębiorstwa. Cyberprzestępcy wiedzą, że maluchom brakuje budżetów na wyszkolony personel, który mógłby zarządzać zagrożeniami i na nie reagować — zwraca uwagę Mateusz Macierzyński.

Dodaje, że małe i średnie firmy często zaczynają dostrzegać zagrożenia dopiero po ataku. Odzyskiwanie dostępu do danych po takich incydentach jest jednak trudne i kosztowne. Bywa niemożliwe, jeżeli spółka nie ma kopii zapasowych.

— Utrata informacji niesie za sobą ryzyko sparaliżowaniadziałalności biznesowej. Tylko 35 proc. firm deklaruje, że pozostałyby rentowne dłużej niż trzy miesiące, gdyby całkowicie straciły dostęp do podstawowych danych. Ponad połowa wskazuje, że straciłaby rentowność w czasie krótszym niż miesiąc — przestrzega Mateusz Macierzyński.

Ekspert Konica Minolta wskazuje, że przestępcy stosują przede wszystkim sztuczki socjotechniczne, których celem są pracownicy firm. Jedną z najczęstszych jest phishing: sprawca wysyła mejle, podszywając się pod znaną firmę lub instytucję, i próbuje wyłudzić hasła do logowania lub inne dane dotyczące transakcji.

Takiego ataku doświadczyło 64 proc. firm. Przestępcy wykorzystują również aplikacje, linki przesyłane mejlem lub strony WWW do dystrybucji złośliwego oprogramowania, które szyfruje pliki i żąda okupu za ich odblokowanie (ransomware). Częstą metodą są także ataki DDoS, w przypadku których sieć zostaje zarzucona ogromną ilością spamu, co przeciąża i blokuje system. Aby uchronić się przed atakami, warto zadbać o odpowiednie przeszkolenie kadry.

— Podstawą bezpieczeństwa firmy jest wiedza, które dane są wrażliwe, w jakim stanie są zabezpieczenia sieci, jakie urządzenia się z nią łączą i kiedy. Regularna analiza podatności pomaga w ocenie bezpieczeństwa i ryzyka oraz w identyfikowaniu luk, które mogą narazić firmę na zagrożenia. Jednym ze sposobów minimalizowania ryzyka ataku jest także ograniczanie liczby dostawców, z których usług korzysta firma. Skraca to czas reakcji i umożliwia lepsze nadzorowanie swojej sieci — podsumowuje Mateusz Macierzyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu