Czytasz dzięki

Cyfrowe biurowce pilnują dystansu

opublikowano: 05-07-2020, 22:00

Aplikacje do rezerwacji sal przestały być gadżetem zastępującym karty dostępu — dziś pomagają chronić zdrowie.

Od końca maja firma doradcza Colliers International testuje w warszawskiej siedzibie aplikację Office App, służącą m.in. do zarządzania ruchem użytkowników biura. Podobne funkcjonalności już oferują lub wkrótce to zrobią deweloperzy w swoich biurowcach. System Connected by Skanska działa już w budynkach firmy Skanska, a HB Reavis oferuje Symbiosy w biurach w Londynie, Bratysławie i Budapeszcie. W sierpniu ze swoją aplikacją chce zadebiutować Ghelamco w Warsaw Hub, a Echo Investment w budynkuWest 4 Business Hub we Wrocławiu. Przed pandemią koronawirusa takie narzędzia miały przede wszystkim służyć do efektywnego zarządzania przestrzenią. Dziś, kiedy dla użytkowników najważniejsze stało się zdrowie i bezpieczeństwo, na pierwsze miejsce wysunęły się zalety bezdotykowego poruszania się w budynku oraz unikania przypadkowych kontaktów.

— Obecnie firmy muszą spełniać restrykcyjne procedury, aby ich siedziby były bezpieczne dla pracowników i zapewniały ciągłość działalności biznesowej. Office App znacznie im to ułatwia — pozwala zarządzać biurem, na przykład blokując stanowiska pracy lub wyłączając przestrzenie zwiększonego ryzyka, moderować dostęp osób z zewnątrz, a także komunikować pracownikom nowe zasady i wskazówki dotyczące bezpiecznej pracy — mówi Renata Hartle, menedżer ds. strategii flex office i rozwiązań technologicznych w Colliers International.

Jak to działa

Mechanizm zarządzania przestrzenią w biurowcach można opisać na przykładzie Connected by Skanska. Dzięki temu systemowi wiele typowych czynności związanych z poruszaniem się po obiekcie odbywa się bezdotykowo. Pracownicy i goście mogą na przykład wjechać na parking podziemny dzięki kamerom rozpoznającym rejestracje samochodów.

— Na konkretne piętro budynku dostaniemy się, używając smartfona lub kodu QR, który przysyłany jest razem z zaproszeniem do kalendarza. Po przejściu przez bezdotykowe bramki winda zostanie automatycznie poinstruowana, na którym poziomie się zatrzymać — mówi Tomasz Janowiak, dyrektor BHP w spółce biurowej Skanska.

Aplikacja Office App wykorzystywana przez Colliersa ma blisko 70 funkcjonalności, takich jak mobilny dostęp do biura, nawigacja po powierzchni, rezerwacja miejsc parkingowych, rejestracja gości, komunikacja między użytkownikami, dostęp do usług wraz z płatnościami w ramach aplikacji. Zakres działania systemu jest indywidualnie ustalany przez najemców.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Usługa Symbiosy opiera się na systemie specjalnych czujników zainstalowanych w przestrzeni biurowej. Pozwala pracodawcom m.in. kontrolować przepływ ludzi w biurze i dystans między nimi z wykorzystaniem kamer CCTV. Wymaga jedynie ograniczonego dostępu do danych osobowych, ale ich nie analizuje — mówi Karol Wyka, dyrektor ds. wynajmu oraz członek zarządu HB Reavis Poland.

Aplikacja to za mało

Według Bartosza Dobrowolskiego, współzałożyciela Proptech Foundation i eksperta z dziedziny cyfryzacji branży nieruchomości, sama aplikacja nie zapewni bezpieczeństwa użytkownikom biurowców, choć bardzo pomoże w zorganizowaniu pracy zmianowej i zapewnieniu szybkiej informacji.

— System rezerwacji umożliwi zaplanowanie rozmieszczenia osób w biurze, a błyskawiczna komunikacja jest potrzebna, gdy okaże się, że w budynku przybywała osoba zakażona — możemy o tym powiadomić wszystkich, którzy mogli mieć z nią kontakt, i skuteczniej zarządzać sytuacjami kryzysowymi — mówi Bartosz Dobrowolski.

Gdyby chcieć na bieżąco śledzić rzeczywistą dostępność pomieszczeń i weryfikować liczbę osób w nich przebywających, należałoby zainwestować znaczne kwoty w kamery lub sensory.

— Ważne są też proste rozwiązania techniczne, bo łatwo można otworzyć łokciem drzwi zamykane na klamkę, ale trudniej, gdy trzeba je przyciągnąć. Jest wiele rozwiązań projektowanych wcześniej dla osób niepełnosprawnych, np. specjalne nakładki na klamki właśnie do przyciągania drzwi — podpowiada Bartosz Dobrowolski.

Ekspert podkreśla, że wszystkie rozwiązania pomagające uniknąć zakażeń mają sens, o ile pracownicy zrozumieją, dlaczego muszą przestrzegać reguł i rzeczywiście będą to robili. Do tego potrzebna jest ciągła edukacja i adaptacja procesów operacyjnych firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane