Cyfryzacja zwieńczy dzieło

Puls Biznesu: Partnerem publikacji jest: Orlen
16-05-2018, 22:00

Wśród tendencji światowych, które wpłyną na kształt energetyki w naszym kraju, uczestnicy panelu dyskusyjnego „Trendy przyszłości w polskiej energetyce” wskazali przede wszystkim digitalizację. Kolejne miejsca przyznali regulacjom prawnym i energetyce rozproszonej

Według Gérarda Bourlanda dyrektora ds. działalności energetycznej w Veolii cyfryzacja będzie wisienką na torcie.

ENERGETYCZNY PANEL:
Zobacz więcej

ENERGETYCZNY PANEL:

O tendencjach przyszłości w polskiej energetyce dyskutowali: Gérard Bourland, dyrektor ds. działalności energetycznej w Veolii, Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen, Kamil Kamiński, wiceprezes Tauron Polska Energia, Jacek Kościelniak wiceprezes Eenergi, Mirosław Kowalik, prezes Enei oraz Grzegorz Należyty członek zarządu, Siemensa oraz Roman Szwed, prezes Atende. Moderatorem dyskusji była Dorota Dębińska-Pokorska, partner w Grupie Energetycznej PwC. FOT. RAFAŁ KLIMKIEWICZ — EDYTOR

— Zanim do niej dojdziemy, musimy przygotować wszystkie niższe poziomy — doprowadzić do porządku sieci, oprzyrządowanie i sprzęt, infrastrukturę pomiarową — tłumaczył Gérard Bourland.

Podkreślił, że w Warszawie, Łodzi i Poznaniu przygotowanie tych wszystkich elementów, czyli wymiana sprzętu i przystosowanie go do zainstalowania zdalnych urządzeń, zajęło firmie od 3 do 5 lat.

— Działaliśmy krok po kroku. Dopiero skończyliśmy i teraz mamy tak naprawdę całościowy obraz sieci. Znamy takie szczegóły jak średnice rur i miejsca ich ułożenia, a to wszystko jest potrzebne. Być może gdybyśmy mieli do czynienia z nową infrastrukturą, to od razu moglibyśmy przejść do cyfryzacji, jednak w większości przypadków w branży mamy do czynienia ze starymi, istniejącymi od wielu lat instalacjami. Żeby pójść w stronę cyfryzacji, aby zwiększyć wydajność trzeba wykonać te wszystkie wcześniejsze etapy. Nie zaczynajmy więc od góry, tylko od fundamentów — podkreślał Gérard Bourland.

Przypominał także, że każda firma potrzebuje globalnej strategii.

— Już na początku wiedzieliśmy co będziemy robili, kiedy i gdzie. W Warszawie mamy 1700 podstacji, nie skończyliśmy ich jeszcze wyposażać, ale skończyliśmy te najważniejsze. Zimą musimy prowadzić działalność, dlatego staramy się wszystkie te prace wykonywać poza sezonem grzewczym — mówił przedstawiciel Veolii.

Takie zmiany wymagają podniesienia kwalifikacji pracowników, których należy szkolić.

— Jeśli nie wytłumaczymy ludziom co ma wynikać ze zmian i jak mają przebiegać, być może że osiągniemy jedynie połowę możliwych korzyści. To samo dotyczy naszych podwykonawców. Korzystamy z usług około 2 tys. dostawców. Aż 85 proc. z nich to Polacy. Musimy ich przekonać do naszych działań, wszyscy powinniśmy iść w tym samym kierunku. A to jest proces czasochłonny i dopiero po jego zakończeniu możemy czerpać pełne korzyści — przekonywał Gérard Bourland.

Akcentował też, że cele, które firma chce osiągnąć powinny zostać wyraźnie ustalone na początku. W przypadku Veolii takimi celami było zmniejszenie strat cieplnych, redukcja emisji zanieczyszczeń i ograniczenie zużycia paliwa.

— Mówiąc o cyfryzacji w naszej branży musimy inteligentnie przejść przez ten proces, więc moje przesłanie jest takie — nie wierzmy, że w sześć miesięcy można przejść z tradycyjnego systemu pracy na cyfrowy. To jest niemożliwe — podsumował Gérard Bourland.

Nowe bloki

Dyrektor Jarosław Dybowski z PKN Orlen zgodził sie z przedstawicielem Veolii, że digitalizację trzeba planować i wprowadzać zaczynając od podstaw.

— My jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że posiadamy nowe jednostki produkcyjne. Wybudowaliśmy jeden blok gazowy, a w tej chwili oddajemy do użytku następny, w Płocku. One od początku były budowane jako nowoczesne obiekty w pełni opomiarowane, ponieważ aby zbierać dane, które pozwolą na dalsze analizy, trzeba mieć odpowiednią liczbę punktów pomiarowych — mówił Jarosław Dybowski.

Według niego łatwiej wprowadzić digitalizację na poziomie odbiorców, i pod tym względem jesteśmy w Polsce bardziej zaawansowani. Jednak jeżeli mówimy o wytwarzaniu czy przesyle, to trzeba zacząć od podstaw. I dlatego polska energetyka potrzebuje na to trochę czasu. Jarosław Dybowski zwrócił uwagę, że bloki energetyczne, które się w Polsce buduje, takie jak Opole czy Jaworzno, maja już zupełnie inne opomiarowanie i inną automatykę niż jednostki stworzone przed laty. Dlatego w przypadku nowych bloków przeskakujemy pewien etap, zaś w pozostałych jednostkach oprzyrządowanie jest wymieniane stopniowo w miarę ich modernizacji.

Kamil Kamiński, wiceprezes Tauronu Polska, patrzy na problem przez pryzmat oczekiwań klienta. A grupa ta liczy 5,5 mln odbiorców. Chodzi o usługi serwisowe i doradztwo.

— Jeśli mamy grupy zintegrowane pionowo, a tak jest w przypadku grup energetycznych, to unowocześnienia powinno się zaczynać od podstaw. W naszym przypadku to kopalnia Bogdanka — podkreślał Mirosław Kowalik, prezes Enei. Enea ma jeden z najnowocześniejszych w kraju bloków węglowych — Kozienice. Jest zautomatyzowany ma wysoką sprawności oraz możliwość włączania i wyłączania z sieci. To pozwala na łatwiejszą obsługę i uzyskiwanie większej liczby informacji, niezbędnych do podejmowania decyzji, ułatwiających bieżącą i długofalową diagnostykę. Również inne źródła wytwarzania, łącznie z OZE powinny być zautomatyzowane. — Najwięcej do zrobienia jest w przypadku sieci i dostaw energii do klienta. Dużo ostatnio mówimy o smart home, ale do tego potrzebna jest bardzo

głęboka modernizacja. Po to, by mieć narzędzia, które będą odbierały dane i je przetwarzały. Bez nich nie będziemy mogli dotrzeć do klienta z odpowiednią ofertą i obsługą — wyjaśniał Kamil Kamiński. Enea już w tym kierunku działa. Potrafimy automatycznie działać przy pewnych awariach sieci. Nie ma konieczności, żeby ekipy wyjeżdżały w teren, bo potrafimy automatycznie wydzielić uszkodzony odcinek i zrobić obejścia w czasie rzeczywistym — mówił Mirosław Kowalik.

Ucieczka do przodu

Digitalizacja może prowadzić do powstania nowych linii biznesowych. Chodzi o internet rzeczy.

— Tutaj jako firma mamy pewien dylemat. Z jednej chcemy sprzedawać klientowi jak najwięcej energii, z drugiej natomiast wyposażamy go w inteligentne narzędzia, które dają mu warianty optymalnego, czyli jak najtańszego, jej wykorzystania. Chodzi bowiem o to, aby był zadowolony i nie zmieniał dostawcy.

Grzegorz Należyty z Siemensa zwracał uwagę, że digitalizacja jest tak bardzo ważna ponieważ daje szansę ucieczki do przodu.

— Jeśli popatrzymy na 20 największych firm energetycznych w Europie, to 14 z nich przynosi straty. Firmy przez wiele lat definiowały swój biznes przez systemy wsparcia, a te maja to do siebie, że albo się zmieniają albo znikają — tłumaczył Grzegorz Należyty.

Roman Szwed, prezes Atende zwrócił uwagę na sprawę liczników.

— Energa ma ich około 800 tys., a Tauron około 300 tys. Odbiorców są miliony a Polska się zobowiązała, że w 2020 r. opomiarowanie punktów odbiorczych będzie wynosiło 80 proc. Jednak to nie tylko liczniki, trzeba rozbudowywać sieci, bez względu czy prąd będzie pochodził z OZE, węgla czy atomu — podkreślał Roman Szwed.

Jarosław Dybowski z PKN Orlen zwracał uwagę, że ilość danych spływających z sieci jest ogromna, i dlatego należy się zastanowić jak je wykorzystać teraz i w przyszłości. Podkreślał, że niezwykle ważne jest wybranie tych informacji, które mają dzisiaj wartość, a także typowanie tych, które obecnie tylko zbieramy, a w przyszłości mogą być wykorzystane do wykonywania analiz historycznych.

Uczestnicy dyskusji zgodnie przyznali, że co prawda nie ma jeszcze spółki energetycznej, która mogłaby się pochwalić efektami digitalizacji w całym łańcuchu swojej działalności, jednak transformacja energetyki staje się faktem i tego nie zatrzymamy. Coraz powszechniejsza będzie energetyka rozproszona, klastry energetyczne i stworzenie modelu sprawnego działania w takiej rzeczywistości jest wyzwaniem, przed którym stoją dzisiaj firmy energetyczne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu: Partnerem publikacji jest: Orlen

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Cyfryzacja zwieńczy dzieło