Dopiąć na ostatni guzik

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2012-08-31 00:00

Polskie centra biznesowe walczą o klientów coraz bardziej wyszukanymi ofertami.

Poszukujący miejsca na biznesowe spotkanie lub konferencję zwracają uwagę nie tylko na prestiżowy adres, ale także na wystrój budynku.

— Istotna jest też możliwość sprawnego zorganizowania zarówno profesjonalnej prezentacji, jak i kameralnej imprezy okolicznościowej — uważa Katarzyna Wara-Wąsowska, dyrektor ds. sprzedaży w Centrum Biznesowym Synergia w Łodzi.

Po pierwsze: funkcjonalność

Jeżeli obiekt ma uchodzić za nowoczesne centrum biznesowe, powinien być przystosowany do organizacji imprez niezależnie od ich rodzaju i liczby uczestników.

— Ważne, by przestrzeń można było wykorzystać zarówno na duże kongresy, zjazdy i seminaria, jak i na małe spotkania — twierdzi Bartosz Sosnowski, prezes warszawskiego MT Polska. Do spółki należy wielofunkcyjna hala, którą można podzielić na mniejsze pomieszczenia.

— Możemy zorganizować wydarzenie, w którym uczestniczyć będzie od 300 do nawet 10 tys. osób. Na mniejsze spotkania biznesowe proponujemy nowoczesne sale konferencyjne — dodaje Bartosz Sosnowski.

Funkcję centrów biznesowych pełni coraz więcej hoteli. Na przykład w MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel w Ożarowie Mazowieckim jest 35 sal konferencyjnych o łącznej powierzchni ponad 3,5 tys. mkw.

— W największej odbywają się imprezy dla tysiąca osób. Podczas 15-minutowej przerwy kawowej można stworzyć osiem mniejszych sal przystosowanych do prowadzenia warsztatów. Dodatkowo na potrzeby imprez targowych możemy wybudować na naszym terenie zielonym namiot o powierzchni 4 tys. mkw., pełniący funkcję centrum wystawienniczego — twierdzi Aneta Zalewska, specjalista ds. PR i marketingu tego hotelu.

Profesjonalne zaplecze techniczne do organizowania targów i kongresów ma też światowej klasy zabytek. Zrewitalizowana wrocławska Hala Stulecia z 1913 r. mieści do 8 tys. widzów. Ponadto w jej sąsiedztwie znajduje się wielofunkcyjne Wrocławskie Centrum Kongresowe.

Eksperci zaznaczają, że wszystkie pomieszczenia centrum biznesowego muszą być klimatyzowane, dobrze oświetlone i wyposażone w nowoczesny sprzęt audiowizualny. Obiekt powinien mieć także strzeżony parking, całodobową ochronę i monitoring.

— Musi też zapewniać swobodny ruch osobom niepełnosprawnym — zaznacza Katarzyna Wara-Wąsowska. Klienci coraz częściej pytają o dostępność nowoczesnego sprzętu multimedialnego.

— Standardem są m.in. rzutniki, nagłośnienie, mikrofony, flipcharty, mównica oraz sprzęt biurowy, czyli skaner, faks, ksero — wylicza Magdalena Wąsowska z Hotelu Willa Zagórze pod Warszawą.

W Król Kazimierz Hotel & Spa w Kazimierzu Dolnym, gdzie odbywają się zarówno niewielkie rodzinne przyjęcia, spotkania dla pracowników lub kontrahentów, jak i wielkie konferencje zakończone bankietem, na życzenie klientów udostępnia się m.in. komputery stacjonarne, laptopy, projektory LCD, telewizory, magnetowidy, odtwarzacze DVD i kamery. W centrach biznesowych niezbędny jest też ogólnodostępny bezpłatny internet bezprzewodowy.

— Hotele, które mają klasyczny dostęp do sieci lub każą za niego słono płacić, coraz częściej są pomijane przy wyborze — mówi Krzysztof Kozak, dyrektor zarządzający ICP Group.

Bonus.

Dla organizatorów konferencji ważne są także dodatkowe atrakcje obiektu. Na przykład goście Król Kazimierz Hotel & Spa w Kazimierzu Dolnym (na zdjęciu) mogą skorzystać m.in. z kąpieli w płatkach kwiatów w hotelowym spa.

Rośnie także zainteresowanie obiektami, które oferują tzw. ekologiczny standard.

— Dobrze, jeśli hotel korzysta częściowo z naturalnych źródeł energii, sale konferencyjne mają dostęp do światła dziennego, a proponowana podczas przerwy kawa pochodzi z plantacji ekologicznych — dodaje Krzysztof Kozak.

Opcja full-service

Poszukujący miejsca na imprezę biznesową interesują się również noclegami. — 67 pokoi w Zamku na Skale w Lądku Zdroju pomieści od 125 do 180 osób — zapewnia Anika Nojszewska, dyrektor marketingu hotelu.

Ważne są także dodatkowe atrakcje. Goście Grand Hotelu Rzeszów mogą np. grać w kręgle, tańczyć w Grand Clubie w podziemiach hotelu, skorzystać z sali fitness bądź studia wellness.

Król Kazimierz Hotel & Spa proponuje natomiast wizytę w Spa Kanebo International (basen, sauny błotna i parowa z aromaterapią). Można się tam poddać m.in. zabiegom kosmetycznym, masażom, kąpielom ziołowym, aromaterapeutycznym i w płatkach kwiatów. Klienci biznesowi w wolnym czasie chętnie korzystają także z rozrywek w plenerze.

— W parku historycznym organizowaliśmy m.in. posiłek 40 m nad ziemią, pikniki historyczne, spływy kajakowe, loty balonem i helikopterem — wylicza Anika Nojszewska. Widać zainteresowanie firmowymi eventami.

— Gościmy zarówno pracowników międzynarodowych koncernów, jak i dużych i średnich przedsiębiorstw polskich — mówi Dagmara Leja, dyrektor hotelu Dosłońce Conference & Spa koło Krakowa.

W Windsor Palace Hotel & Conference w Jachrance koło Warszawy odbywają się m.in. imprezy rocznicowe firm i konferencje naukowe połączone z targami sprzętu.

— Miały tu miejsce imprezy promujące wejście na rynek nowych modeli samochodów. Jedna z firm przekształciła nawet naszą salę Lord w tor F1 i urządziła zawody zdalnie sterowanych modeli — wspomina Marcin Ankiersztejn, dyrektor generalny Windsor Palace Hotel & Conference. Jak widać, oferta hoteli i centrów biznesowych w Polsce wychodzi naprzeciw zróżnicowanym potrzebom klientów biznesowych.