DSV przyspiesza w polskich inwestycjach

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2024-01-03 20:00

Logistyczny potentat wkrótce ruszy z budową pierwszego kompleksu logistycznego, a już kupił grunt pod następny. Równolegle uruchamia magazyn w Rzeszowie. Wiąże z nim wielkie nadzieje.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • gdzie, dlaczego i kiedy DSV zbuduje dwa pierwsze centra logistyczne w Polsce
  • jaka będzie skala inwestycji
  • dlaczego grupa wiąże duże nadzieje z nowym magazynem w Rzeszowie
  • jakie ma przesłanki, by przewidywać wzrost inwestycji zagranicznych nad Wisłą
  • czy, zdaniem eksperta, własne magazyny wygrywają z najmem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W roku 2022 Polska odnotowała rekordowy napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych – ich wartość wzrosła ze 112,9 do 140,3 mld zł. Z szacunków NBP wynika, że ubiegły rok mógł być równie dobry (120 mld zł w ciągu 10 miesięcy), a w tym roku - zdaniem ekspertów - jest szansa na podtrzymanie trendu.

Duńska grupa DSV - jeden największych na świecie dostawców usług logistycznych, którego przychody w 2022 r. przekroczyły 30 mld USD - przyłoży do tego rękę. W sierpniu firma zapowiedziała, że w ciągu kilku lat zainwestuje w Polsce ponad 1 mld zł. Przez lata tylko wynajmowała tu magazyny, ale do 2028 r. chce zbudować pięć własnych.

Budowa pierwszego kompleksu w Wypędach pod Warszawą, o powierzchni ponad 51 tys. m kw., powinna ruszyć w tym kwartale. Pochłonie ok. 260 mln zł. Obiekt, który stanie się nową siedzibą firmy, ma być oddany do użytku w maju 2025 r. Tymczasem Duńczycy już zabierają się za kolejną inwestycję.

Kluczowy magazyn w Łodzi

Drugie centrum logistyczne, spełniające wysokie wymagania grupy m.in. w zakresie ekologii, powstanie w Łodzi. Firma kupiła już działkę kilka kilometrów od obecnej lokalizacji.

– Oddanie do użytku tego obiektu zaplanowane jest na przełom 2025 i 2026 r., więc budowę powinniśmy rozpocząć w drugiej połowie 2024 r. – jeszcze przygotowujemy koncepcję. DSV Road [dywizja odpowiedzialna za spedycję i transport drogowy – red.] przeprowadzi się do większego obiektu dopasowanego do potrzeb, natomiast DSV Solutions [logistyka magazynowa – red.] otworzy tu nowy oddział – informuje Filip Czerwiński, prezes DSV Road Polska.

Zachętą do inwestycji jest atrakcyjna lokalizacja Łodzi w centrum kraju. Ponadto duńska firma stara się w miarę możliwości gromadzić pod jednym dachem kompetencje logistyczne i transportowe, by obsługiwać klientów kompleksowo. Rozmiar nowego obiektu będzie podobny do obecnego (ok. 5 tys. m kw.), a powierzchnia magazynowa pod logistykę kontraktową wyniesie ok. 20 tys. m kw., co przełoży się na ok. 35 tys. miejsc paletowych.

– To całkiem sporo. Inwestycja ma nam posłużyć do obsługi przyszłego popytu, w którego nadejście wierzymy. W centrum znajdzie się część przystosowana do przechowywania produktów w temperaturze kontrolowanej, co jest bardzo istotne dla branży FMCG i farmacji. Wartość inwestycji zdecydowanie przekroczy 100 mln zł – mówi Filip Czerwiński.

Rzeszowska brama do Ukrainy

Nie czekając na zakończenie budowy własnych magazynów, DSV rozwija się równolegle także w formule wynajmu. W tym miesiącu wprowadzi się do nowego magazynu przeładunkowego w Rzeszowie o powierzchni 2,5 tys. m kw.

– Uruchamiamy go z myślą o zdobyciu nowych klientów w tym regionie, ale traktujemy tę lokalizację strategicznie – jako hub konsolidujący przesyłki do Ukrainy. Już dziś widzimy ogromny potencjał tego rynku, a wierzymy, że wraz z zakończeniem wojny będzie jeszcze większy. Polska ma szansę odegrać kluczową rolę w odbudowie, a zyskać może na tym m.in. Rzeszów ze sprawnie rozwijającym się lotniskiem. Jako operator logistyczny chcemy pomóc polskim firmom w jak najszybszym dotarciu z usługami i produktami na rynek ukraiński – wyjaśnia Filip Czerwiński.

Grupa może zwiększyć powierzchnię w tej lokalizacji, gdy popyt przerośnie jej możliwości. Ponadto rozważa zakup działki w tym regionie pod własny obiekt, bo wierzy, że zapotrzebowanie na moce transportowe będzie rosło, zresztą nie tylko lokalnie. Dlatego DSV w ciągu kilku lat chce podwoić powierzchnię magazynową w Polsce.

Napływ inwestycji do Polski

U podstaw optymistycznych prognoz leżą m.in. inwestycje zagraniczne.

– Trendy takie jak nearshoring postępują w Polsce, choć nie jest to widoczne na pierwszy rzut oka. Przejawia się to m.in. wzrostem zapotrzebowania na usługi logistyczne i transportowe, co jest konsekwencją chęci składowania towarów bliżej rynków zbytu. DSV uczestniczy zresztą w przenoszeniu fabryk producentów europejskich – i nie tylko – z Azji do Polski. Co ważne, są to coraz bardziej zaawansowane technologicznie etapy produkcji. W tym momencie nie możemy jeszcze ujawnić tożsamości firm, z którymi w tym zakresie współpracujemy – tłumaczy Wojciech Cipiur, prezes DSV Solutions Polska.

Obserwuje duże zainteresowanie otwieraniem w Polsce magazynów i centrów logistycznych. Jego zdaniem przyczynia się do tego wciąż duża dostępność gruntów i wykwalifikowanej i doświadczonej kadry menedżerskiej.

– To element, który często umyka w dyskusji o przewagach konkurencyjnych Polski. Inwestycjom w sektorze TSL [transport, spedycja, logistyka – red.] sprzyja też naturalnie to, że nasz kraj wyróżnia się sprawną infrastrukturą w postaci sieci autostrad, lotnisk, portów itd. W mojej ocenie ważnym projektem dla długoterminowego rozwoju branży TSL w Polsce jest CPK – mówi Wojciech Cipiur.

Szukanie możliwości

DSV obsługuje w Polsce wiele branż, a wśród szczególnie istotnych są: handel detaliczny (w tym e-commerce), farmacja, motoryzacja, FMCG i wysokie technologie. Świadczy kompleksowe usługi obejmujące dystrybucję krajową (w tym na tzw. ostatniej mili) i międzynarodową - od małych paczek i towarów wartościowych po przesyłki ponadgabarytowe - a także pomoc w projektowaniu i optymalizacji łańcuchów dostaw. Stale szuka nowych kierunków rozwoju i na poziomie globalnym postawił m.in. na centra naprawcze.

– Pomagamy klientom odnawiać i naprawiać produkty odsyłane przez sklepy i konsumentów z powodu niewielkich uszkodzeń, a następnie wprowadzić je do drugiego obiegu z korzyścią dla środowiska. Rozwijamy tę działalność głównie w Meksyku, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. W Polsce naprawiamy urządzenia elektroniczne na zlecenie bardzo dużych marek. Współpracujemy także z sektorem modowym. Dla jednej z firm zajmujemy się np. sortowaniem, pakowaniem i ponowną dystrybucją odzieży – mówi Wojciech Cipiur.

Okiem eksperta
Między najmem a własnością
Piotr Sędziak
dyrektor łańcucha dostaw Orbico Group

Chwilowe osłabienie popytu na magazyny w branży logistycznej i handlowej obserwowane w 2023 r. nie zmienia faktu, że w dłuższej perspektywie powierzchnia magazynowa w Polsce z dużym prawdopodobieństwem nadal będzie rosnąć. Trudno powiedzieć, czy będzie powstawało więcej magazynów własnych czy na wynajem. W ostatnim czasie – w obliczu wzrostu stawek czynszów – inwestycja w magazyn staje się coraz atrakcyjniejsza. Zdecydowały się na to m.in. firmy DSV i Inter Cars [w grudniu 2023 r. zapowiedziało, że w ciągu 5 lat zainwestuje 1,6 mld zł w logistykę, bo obecnie uważa budowę magazynów za bardziej opłacalną od wynajmu – red.]. Nie można jednak jeszcze mówić o wyraźnym trendzie. Kluczowe jest skoncentrowanie się na inwestycjach przynoszących największą wartość.