Firmy działają bez planu

opublikowano: 03-12-2020, 14:17

Małe przedsiębiorstwa z powodu pandemii porzuciły długookresowe planowanie. Wiele z nich decyzje woli podejmować ad hoc.

W grudniu firmy zamykają budżety i harmonogramy działań na kolejny rok. Zazwyczaj, bo tym razem spora część z nich tego nie zrobi – wynika z badania firmy IMAS International „Płynność finansowa MŚP w pandemii”, przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD) i spółki faktoringowej NFG.

Zaskoczenie:
Zaskoczenie:
– Pandemia gwałtownie zweryfikowała plany przedsiębiorców. Wiele koncepcji biznesowych legło w gruzach – mówi Adam Łącki, prezes KRD.
Marek Wiśniewski

Co prawda planowanie działań z wyprzedzeniem nie było priorytetem mikro, małych i średnich firm także w czasach prosperity - jednak przed pandemią blisko co czwarty przedsiębiorca (24,8 proc.) tworzył harmonogram działań na najbliższy miesiąc. Ponad 31 proc. firm planowało swoje działania z kwartalnym wyprzedzeniem, a co piąta (19,8 proc.) na najbliższe pół roku. Tylko 17 proc. planowało odważnie cały najbliższy rok. Decyzje ad hoc podejmowało natomiast 7 proc. respondentów.

W czasie pandemii znacznie wzrósł odsetek firm, które podejmują decyzje z dnia na dzień – o 8 pkt proc. do 15 proc. Więcej przedsiębiorców robi też plany tylko na miesiąc do przodu (32 proc.). Zdecydowanie mniej firm planuje natomiast najbliższe pół roku (13,2 proc.) oraz rok (5,8 proc.)

– Widać, że pandemia gwałtownie zweryfikowała plany przedsiębiorców. Firmy w krótkim czasie musiały stawić czoła recesji, wiele koncepcji biznesowych legło w gruzach. Część branż, jak HoReCa, MICE, fitness, beauty, z dnia na dzień straciła źródło dochodu. Przedsiębiorcy, którzy wcześniej poczynili plany na najbliższy rok, nie uwzględnili w nich światowego kryzysu wywołanego przez pandemię. A ponieważ nikt tak naprawdę nie wie, kiedy ona się zakończy, dużo ostrożniej podchodzą do planowania działań z wyprzedzeniem – mówi Adam Łącki, prezes KRD.

Badanie pokazuje, że w efekcie pandemii część z firm zrezygnowała z planowania budżetów. Przed pandemią 7 proc. firm w ogóle tego nie robiło, teraz ich odsetek to aż 12,2 proc.

Do tej pory z wyprzedzeniem miesięcznym, półrocznym i rocznym swój budżet określało po ok. 20 proc. MŚP. Natomiast największą grupę przedsiębiorców stanowili zwolennicy planowania finansów na najbliższy kwartał (30,4 proc.). Pod wpływem pandemii różnice w tworzeniu budżetu stały się bardziej widoczne. Nadal większość, bo 37,2 proc., stanowią firmy, które ustalają swój budżet na trzy miesiące do przodu. Jednak spadł wyraźnie odsetek firm, które budżetują najbliższe pół roku (minus 6,2 pkt proc.) i rok (minus 12,2 pkt proc.).

– Wiele firm, nawet jeśli przygotowuje budżet na przyszły rok, rezygnuje w nim z inwestycji. Z kilku powodów: po pierwsze nie wiedzą, kiedy skończy się pandemia i związane z nią problemy, po drugie wielką niewiadomą jest znalezienie pieniędzy na rozwój. Polityka kredytowa banków i firm leasingowych może się w każdej chwili zmienić. Sami przedsiębiorcy też nie chcą zaciągać zbyt wielu zobowiązań, nie mając pewności, czy będą mieli je z czego spłacać – mówi Dariusz Szkaradek, prezes NFG.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane