"Kronviken to pierwszy tankowiec z surowcem dla gdańskiej rafinerii, jaki został zakontraktowany w tym roku. Pod koniec 2006 r. do Gdańska przybyły dwa tankowce z ropą kuwejcką przywożąc łącznie około 250 tys. ton ropy naftowej", poinformował Zachowicz.
Zachowicz dodał, że "pewne partie lekkiej i niskosiarkowej ropy Forties Blend od stycznia sąámieszane z ropą Buzzard, która jest cięższa i zawiera więcej siarki". Jej własności są zbliżone do rosyjskiej ropy Rebco. Mieszanka obu rop jest jednak nadal lekką ropą o niskiej zawartości siarki.
Złoże Buzzard położone jest w brytyjskiej części Morza Północnego. Od niedawna jest częścią systemu infrastruktury wydobywczej i transportowej Forties. Ropa z ponad 50 złóż jest transportowana systemem rurociągów do Kinneil w Szkocji. Tam jest mieszana i stabilizowana. Z Kinneil trafia rurociągiem do portu Hound Point, skąd wyekspediowano ją do Gdańska. Właścicielem i operatorem Forties Pipeline System (FPS) jest koncern British Petroleum (BP).
Rzecznik przypomniał, że strategia Grupy Lotos zakłada dywersyfikację dostaw surowca, by docelowo maksymalnie 60 proc. ropy naftowej pochodziło z jednego kierunku geograficznego.
Rafineria w Gdańsku przerobiła w ubiegłym ponad 6 mln ton ropy naftowej. W 2005 r. Grupa Lotos sprzedała około 5,7 mln ton towarów, z czego około 4,1 mln ton stanowiły paliwa (m.in. benzyny motorowe, olej napędowy, lekki olej opałowy oraz paliwo lotnicze Jet A1).
Aktualnie rafineria w Gdańsku przerabia ropę Ural oraz Rozewie. Ta ostatnia wydobywana jest przez wchodzący w skład Grupy - Petrobaltic. Rafineria przerabia również pochodzący z Morza Północnegoákondensat ropy naftowej Sleipner.
(PAP)