Start-up wspierany w programach Google’a, SAP’u czy InCredibles Sebastiana Kulczyka, wraca do gry na zamrożonym czasowo rynku podróży służbowych… z solidnym kapitałem na rozwój. Pozyskał 23 mln EUR w formie finansowania dłużnego.
Wybuch pandemii COVID-19 na długi czas zmusił firmy, zwłaszcza międzynarodowe korporacje, do rezygnacji z podróży służbowych pracowników. Niezwykle mocno odczuły to firmy pośredniczące w organizacji tego rodzaju wyjazdów. Runda inwestycyjna, jaką zamknął właśnie Travel Manager, właściciel marki Hotailors, oferujący cyfrowe narzędzia rezerwacyjne, może świadczyć o odbiciu w sektorze i nadziejach przedsiębiorców oraz inwestorów na powrót dobrej koniunktury. Firma od funduszu DC24 (należy do DialCom24, twórcy Przelewy24) pozyskała 23 mln EUR, z czego przeważająca większość to finansowanie dłużne.
Przypomnijmy, spółka od początku rozwija się z pomocą inwestorów. Do połowy 2020 r. z rynku venture capital (VC) pozyskała łącznie 12,6 mln zł. Była finansowana przez fundusz Alfabeat, DialCom24 oraz aniołów biznesu.
Kapitał zagwarantowany teraz przez kolejnego, instytucjonalnego inwestora firma przeznaczy na rebranding i związane z nim działania marketingowe - zmieni markę Hotailors w WorkTrips.com. Postawi także na zwiększenie aktywności na rynkach zagranicznych.

Podróż z aplikacją
Aplikacja umożliwia rezerwację biletów lotniczych i hoteli. Jest przeznaczona w szczególności dla firm zatrudniających pracowników kontraktowych - pozwala pracodawcy na określenie limitów finansowych na podróże służbowe, a także bezgotówkową realizację transakcji i rozliczenie ich poprzez jedną zbiorczą fakturę. Firmom daje dodatkowo wgląd w koszty wyjazdów pracowników, przez co zwiększa ich kontrolę nad wydatkami. Wśród nowych opcji niedawno pojawiły się natomiast: możliwość zakupu ubezpieczenia podróży oraz ubezpieczenie kosztów rezygnacji (w ramach współpracy z Axa Partners).
“Efektem epidemii będzie m.in. to, że firmy jeszcze częściej będą zatrudniały specjalistów jako pracowników zewnętrznych. Do obsługi ich podróży służbowych będą potrzebowały takiego narzędzia jak Hotailors” – mówił Michał Szeksztełło, dyrektor operacyjny i współzałożyciel start-upu w lipcu 2020 r., oceniając wpływ rozprzestrzeniania się na świecie koronawirusa na turystykę biznesową.
Teraz Filip Błoch, prezes i współzałożyciel Hotailors, zapewnia, że firma zdołała przetrwać „najtrudniejszy dla branży okres pandemii, czas wielkich zwolnień i restrukturyzacji wśród agentów wyspecjalizowanych w biznes travel”. Jednocześnie podkreśla, że spółka w czasie przestoju na rynku skoncentrowała się na rozbudowie zespołu handlowego, działu IT oraz rozwoju technologii.
Przedsiębiorca dostrzega ponadto pierwsze sygnały ożywienia na rynku, co planuje wykorzystać do promocji i umocnienia pozycji marki głównie na rynkach zagranicznych. Firma szykuje się także do wejścia do nowych krajów, w tym afrykańskich.
Wyceny na globalnym rynku start-upów zaczynają spadać. W porównaniu do zwyżkowych waluacji z 2021 r. już teraz widać kilkuprocentowe korekty. Polski rynek jest obecnie jeszcze w trakcie hossy zbudowanej w oparciu o publiczny kapitał, przez co nie widać jeszcze na nim odcisku trendów makroekonomicznych. Te jednak mogą nadejść szybko, z uwagi na zbieg dwóch wydarzeń – koniec perspektywy finansowej, a co za tym idzie okresów inwestycyjnych funduszy wspartych przez PFR czy NCBR oraz znaczący wzrost stóp procentowych. W momencie, gdy mniej ryzykowne instrumenty znów stają się atrakcyjne, spada zainteresowanie takimi klasami aktywów jak VC. Jeśli powstanie luka kapitałowa, która powinna być pokryta z prywatnych środków, może okazać się, że ukształtuje rynek w zupełnie inny sposób niż wygląda on obecnie.
Akceleracja biznesu
Z aplikacji Hotailors korzystają takie firmy jak Google, Vodafone, Microsoft, Legia, Boryszew, Echo Investment.
- Przełomem w naszej historii była przede wszystkim integracja ze światowym gigantem technologicznym SAP. Obecnie nasze rozwiązanie jest opublikowane w SAP Concur App Center i zapewnia bezproblemową integrację umożliwiającą synchronizację danych podróżnych i przekazywanie kosztów pracownika nieetatowego do systemu. Dzięki temu spełnia wszelkie standardy integracji z międzynarodowymi firmami – zaznacza Filip Błoch.
Integracja jest efektem udziału spółki w akceleratorze technologicznym SAP.iO Foundry San Francisco. Start-up został zaproszony do niego na początku 2020 r.
Wcześniej firma wzięła udział m.in. w programie InCredibles organizowanym przez Sebastiana Kulczyka, wspierającym rozwój i zagraniczną ekspansję polskich start-upów. Hotailors został także zakwalifikowany do programu dla młodych firm Google for Startups w warszawskim kampusie Google’a.
Obecnie firma zatrudnia ok. 60 osób. Posiada przedstawicielstwa w Warszawie, Poznaniu, Luksemburgu, Londynie, Nowym Yorku, Dubaju.