Idea Bank otwiera e-bramę

opublikowano: 16-02-2016, 22:00

Bank dla przedsiębiorców wkrótce wystartuje z projektem, który pozwoli z jednego miejsca łączyć się z systemami różnych urzędów

E-administracja ułatwia życie, ale na razie mało kto z niej korzysta. Choć kolejne instytucje wdrażają swoje rozwiązania, poruszanie się po zakamarkach cyfrowych urzędów bywa trudniejsze niż poruszanie się po korytarzach ich gmachów. Swój projekt e-państwa mają już resorty rozwoju i cyfryzacji (przedstawiliśmy go w „PB” 15 lutego). Chcą w niego zaangażować środowisko bankowe. Idea Bank zapowiada, że jest już gotowy, aby włączyć się w projekt rządowy, bo pracuje nad tym od miesięcy. Niedługo wystartuje z „Cyfrową bramą administracji”.

Banki mogą być lepszymi ambasadorami cyfryzacji niż administracja. Mają do tego narzędzia — uważa Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.
Zobacz więcej

KRÓTSZA DROGA DO E-URZĘDU:

Banki mogą być lepszymi ambasadorami cyfryzacji niż administracja. Mają do tego narzędzia — uważa Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku. ARC

— W ramach tego programu będziemy zachęcać przedsiębiorców do założenia Profilu Zaufanego oraz komunikowania się z urzędami publicznymi drogą elektroniczną. Chcemy przekonać do tego zwłaszcza osoby prowadzące działalność gospodarczą, które nie są zobligowane do elektronicznej komunikacji wymogami prawa — mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Jego zdaniem, przedsiębiorcy, którzy kilka razy w miesiącu kontaktują się z różnymi urzędami, to grupa, która w największym stopniu odczuwa korzyści wynikające z cyfryzacji usług publicznych.

Brama w chmurze

Prace nad projektem „Cyfrowej bramy do administracji” trwają w banku od września ubiegłego roku. Docelowo system bankowości elektronicznej Idea Cloud ma stać się „cyfrową bramą do administracji”, umożliwiającą elektroniczny kontakt z ZUS, Centralną Ewidencją Działalności i Informacji Gospodarczej czy systemem E-podatki (kiedy tylko Ministerstwo Finansów w pełni udostępni ten system).

— Chcemy, aby przedsiębiorcy mogli na bieżąco kontrolować swoją sytuację, bez konieczności osobistych wizyt w urzędach. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo prowadzonej działalności gospodarczej — podkreśla szef Idea Banku.

Najlepszym przykładem są płatności składek ZUS. Zaledwie jeden dzień opóźnienia powoduje bowiem utratę prawa do ubezpieczenia chorobowego na trzy miesiące. Do projektu zostałaby wykorzystana Idea Cloud — wprowadzony w 2015 r. system transakcyjny banku, pomagający zarządzać finansami małej firmy. Dzięki rozwiązaniom „Cyfrowej bramy administracji” przedsiębiorca nie tylko z jednego miejsca mógłby łączyć się z poszczególnymi systemami administracji, ale pewne informacje byłyby także dostępne bezpośrednio w systemie banku (za jego zgodą „zasysane” z urzędowych sieci). Wdrażanie kolejnych możliwości ma być rozłożone na kilka miesięcy.

Bez wizyty w urzędzie

Od początku roku w każdym oddziale Idea Banku można potwierdzić tzw. Profil Zaufany, będący podstawowym kluczem do e-administracji. Zgodę na to bank otrzymał od resortu cyfryzacji w grudniu (choć Idea obsługuje przede wszystkim przedsiębiorców, to profil zaufany może tam potwierdzić każda osoba, niekoniecznie prowadząca działalność gospodarczą). Idea Bank zapewnia, że jest pierwszą instytucją, która jest w stanie „nadać elektroniczną tożsamość” w miejscu wskazanym przez przedsiębiorcę. — Nasz pracownik może podjechać do biura czy mieszkania przedsiębiorcy — deklaruje szef Idea Banku.

Do tej pory osoba chcąca potwierdzić swój profil musiała osobiście stawić się w punkcie potwierdzającym. Pracownik takiego punktu musi bowiem „fizycznie” sprawdzić jej tożsamość i uzyskać podpis pod papierowym wnioskiem. Co ciekawe, dokumentacja takich czynności musi być przechowywana aż przez 20 lat. Prezes Idea Banku podkreśla jednak, że banki wyposażone są w narzędzia umożliwiające im elektroniczną identyfikację klientów, a także bezpieczne przechowywanie danych osobowych. Można je zatem wykorzystać, by przyspieszyć rozwój cyfryzacji w Polsce i ograniczyć uciążliwe obowiązki dla biznesu i obywateli.

— Możemy własnymi siłami wesprzeć rozwój e-administracji. To przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym, a zwłaszcza przedsiębiorcom — uważa Jarosław Augustyniak. Według niego, paradoksalnie banki mogą lepiej propagować korzystanie z e- -administracji niż sama administracja.

— Wyobraźmy sobie, że każdą osobę, która przyjdzie do nas, aby otworzyć konto czy wziąć kredyt, zachęcimy do tego, aby założyła Profil Zaufany, przedstawimy korzyści. Nasza skuteczność może być bardzo wysoka — mówi szef Idea Banku.

Na razie jest trudno

Katarzyna Siwek z Idea Banku zwraca uwagę, że obecnie dostęp do e-administracji jest rozproszony. Można z niego korzystać na wiele sposobów, co wbrew pozorom nie ułatwia, ale utrudnia przedsiębiorcom załatwienie wielu spraw.

Bramą do e-administracji jest konto w ePUAP, umożliwiające dostęp do innych systemów urzędowych. Takich kont (dane z października 2015 r.) jest tylko 1,15 mln, a więc niewiele, biorąc pod uwagę, że konto może założyć każdy obywatel, nie tylko przedsiębiorca. Wspomniany wyżej Profil Zaufany jest właśnie bezpłatnym narzędziem do potwierdzania tożsamości (jest ich obecnie ok. pół miliona). Drugim sposobem jest Elektroniczny Podpis Kwalifikowany (płatny, wydają go certyfikowane firmy), równorzędny z podpisem odręcznym. Jednak badanie Grupy Idea Banku pokazuje, że większość przedsiębiorców nadal nie ma narzędzi, które umożliwiają pełne wykorzystanie systemów e-administracji, a więc nie dysponuje ani Profilem Zaufanym, ani Elektronicznym Podpisem Kwalifikowanym. Autorzy badania komentują, że wynika to z faktu, że wielu przedsiębiorców nie musi się nigdzie rejestrować, żeby załatwiać swoje sprawy, bo robią to za nich biura księgowe, które mają obowiązek korzystania z e-administracji. Z raportu Grupy Idea Banku wynika, że najrzadziej wykorzystywana jest możliwość zakładania firmy przez internet. Spośród przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu, tylko 2 proc. zadeklarowało, że w ten sposób założyło działalność gospodarczą. Popularniejsze okazało się rozwiązanie, w którym przyszły przedsiębiorca najpierw wypełnia dokumenty w sieci, a następnie potwierdza dane w urzędzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu