Innowacja zamknięta w nawierzchni (materiał partnera)

Materiał partnera
opublikowano: 2017-05-22 11:07
zaktualizowano: 2017-05-22 11:12

Natura nie rozróżnia dróg krajowych, lokalnych czy autostrad. Tak samo oddziałuje na każdą z nich, czyli duże amplitudy temperatur, śnieg, deszcz, słońce a w końcu starzenie się też materiału.

Wzrastający z roku na rok ruch na drogach lokalnych oraz niedobór środków finansowych na bieżące remonty i utrzymanie sieci mobilizuje wszystkie podmioty drogownictwa do koncentracji swoich działań na zwiększenie trwałości nawierzchni z warstwami wykonywanymi z mieszanek mineralno-asfaltowych. Prostym i sprawdzonym rozwiązaniem są nawierzchnie jednowarstwowe (JENA).

Technologia nawierzchni jednowarstwowych oparta jest według sprawdzonej koncepcji mieszanki mineralno-asfaltowej zwaną SMA czyli bardzo silny szkielet mineralny z odpowiedniego rodzaju grysów i wypełnienie przestrzeni miedzy grubymi ziarnami mastyksem asfaltowym. Nawierzchnie SMA JENA charakteryzuję się bardzo wysokimi parametrami nośnymi i dużą odpornością na działania wody i mrozu. Nie wymagają dodatkowych działań przy projektowaniu, produkcji i wbudowywaniu. Wbudowywana w jednej warstwie mieszanka (4-10 cm) zastępuje dwie tradycyjne warstwy wiążąca i ścieralna a często również trzecią profilową

Jednym z przykładów zastosowania innowacyjnego rozwiązania jest inwestycja z 2009 roku w m. Krynica Morska gdzie zmodernizowana została ul. Korczaka prowadząca do nadmorskiej plaży. Wybór technologii miał zapobiegać powstawaniu na nawierzchni odcisków w wyniku obciążenia nawierzchni podczas wysokich temperatur powietrza. W takiej temperaturze standardowe nawierzchnie tracą swoją odporność na deformacje plastyczne czyli powstają koleiny lub odciski od parkowanych samochodów. Ułożona została nawierzchnia w jednej warstwie o grubości 6 cm.

Po 7 latach eksploatacji nawierzchni nie zaobserwowano żadnych deformacji, wykruszeń czy ubytków, nawierzchnia wygląda tak, jakby była świeżo wykonana.

Dodatkowym plusem jest odporność na starzenie się nawierzchni w wyniku oddziaływania czynników atmosferycznych. Po kilku latach doświadczeń i wbudowania setek kilometrów nawierzchni w jednej warstwie z całą pewnością można stwierdzić, że SMA JENA okazała się idealną koncepcją nawierzchni dla dróg samorządowych, placów przeładunkowych, postojowych czy manewrowych. Można budować trwałe nawierzchnie nie generując zwiększenia kosztów budowy w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni z betonu asfaltowego. W dłuższej perspektywie technologia daje ogromne oszczędności, zarówno z punktu widzenia Inwestora jak też końcowego użytkownika drogi. Oznacza to kilkunastoletnie „niezaglądanie pod te same adresy” i przeniesienie aktywności na kolejne odcinki, ale przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników.

Dodatkowy ważny wymiar to ekologia – twórcy SMA JENA dopuszczają znaczny (20%) udział tzw. destruktu, czyli sfrezowanej i zgranulowanej starej nawierzchni.

Proces produkcji i wbudowywania zajmuje tylko JEDEN dzień roboczy – w maksymalnie 10 godzin zniszczona droga zamienia się w równą, cichą, bezpieczną i łatwą w utrzymaniu nawierzchnię. W nawierzchni SMA JENA zamknięta została pomysłowość i kreatywność najlepszych inżynierów i technologów z Niemiec i z Polski; jest szansa, że dzięki tej innowacji uporamy się z jednym z najbardziej palących problemów naszych samorządów…

Rettenmaier Polska Sp. z o.o.

VIATOP for better Roads
www.sma-viatop.com