Internet zniósł bariery w eksporcie

opublikowano: 21-11-2019, 22:00

Aktywność w sieci ułatwia dotarcie do klientów na wielu rynkach. Wiele polskich firm jeszcze tego nie docenia.

Z danych Google wynika, że największą barierą, która blokuje polskim małym i średnim firmom rozwój w internecie, jest brak wiedzy o tym, jak sprzedawać i promować się w sieci, oraz brak umiejętności obsługi narzędzi wspierających ten proces.

— W efekcie zaledwie 4 proc. rodzimych małych i średnich przedsiębiorców eksportuje na rynki Unii Europejskiej, wykorzystując w tym celu internet, a poza wspólnotę — zaledwie 2 proc. Generalnie tylko 14 proc. MŚP w ogóle zdecydowało się wyjść ze swoimi produktami i usługami poza Polskę — mówi Łukasz Pietrzak, koordynator projektu Internetowe Rewolucje, realizowanego przez Google Polska, a skierowanego do sektora MŚP.

Dodaje, że warto podjąć to ryzyko, bo w momencie, w którym przedsiębiorstwo staje się marką międzynarodową, zyskuje inną pozycję negocjacyjną z partnerami i łatwiej mu wchodzić na coraz to nowe rynki. Od 2015 r. Google prowadzi dla małych i średnich firm program Internetowe Rewolucje. W jego ramach 16 indywidualnych doradców w całym kraju odwiedza małe spółki i prowadzi z nimi konsultacje, budując plan rozwoju w sieci i ekspansji za granicę przez internet.

— Od początku funkcjonowania programu udało nam się przeprowadzić ponad 40 tys. indywidualnych i grupowych szkoleń dla polskich firm. Z kursów online skorzystało ponad 125 tys. przedsiębiorców. Odwiedziliśmy w tym czasie 800 miejscowości — mówi Łukasz Pietrzak.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Po trzech miesiącach od konsultacji w ramach programu Internetowe Rewolucje firma badawcza Ipsos na zlecenie Google wraca do każdej spółki i pyta, co udało jej się uzyskać dzięki takiej współpracy.

— Aż 62 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że wdrożenie zaproponowanych przez nas rozwiązań pomogło pozyskać klientów oraz zwiększyć przychody i zyski. Ponadto 13 proc. firm w ciągu pierwszych trzech miesięcy po wdrożeniu rozwiązań internetowych zatrudniło pracownika. Natomiast 90 proc. spółek po konsultacji z nami wprowadziło rzeczywiste zmiany w korzystaniu z narzędzi internetowych — mówi Łukasz Pietrzak.

Od niedawna Google oferuje także Market Finder, bezpłatne narzędzie, które wspiera firmy w identyfikowaniu potencjalnych klientów i zwiększaniu sprzedaży eksportowej online.

— Podpowiada nam ono, w jakim kierunku się rozwijać, co zrobić, żeby klienci mogli nas znaleźć w internecie, a także jakie rozwiązania dotyczące płatności i logistyki najlepiej wprowadzać na danym rynku. Dzięki temu zaoszczędzamy sporo czasu na analizy, które wcześniej trzeba było robić samodzielnie — opowiada Adam Sztuba, odpowiadający za ekspansję w firmie Phenicoptere.

Spółka stworzyła Glov, rękawiczkę do demakijażu — i w ciągu trzech lat z firmy działającej lokalnie stała się międzynarodową. Eksportuje swoje produkty na 60 rynków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy