„Izrael nie przegra wojny walutowej”

Będący najlepszą walutą ubiegłego roku izraelski szekiel jest skazany na odwrócenie szkodzącej krajowym eksporterom tendencji, uważają eksperci ankietowani przez agencję Bloomberg.

W 2013 r. szekiel umocnił się względem dolara o 7,5 proc. To najlepszy wynik spośród 31 głównych walut na świecie i aż dwukrotnie lepszy od osiągniętego przez będącą kolejną walutą w zestawieniu duńską koronę. Za umocnienie waluty odpowiada rozpoczęcie rok temu wydobycia gazu, które powiększyło nadwyżkę na rachunku bieżącym Izraela. To szkodzi krajowym eksporterom z branży przemysłowej, którzy uskarżają się na utratę konkurencyjności na światowych rynkach. Jak jednak przewidują specjaliści ankietowani przez agencję Bloomberg, umocnienie izraelskiej waluty może właśnie dobiegać końca.

- Notowania szekla do dolara testują ważny opór, a to może oznaczać średnioterminowy punkt zwrotny i zapowiedź początku okresu słabości izraelskiej waluty – komentuje Joel Kruger, założyciel izraelskiej firmy inwestycyjnej FirstMacro.

O tym, że Izraelowi grozi wojna walutowa, a szekiel może się dalej umacniać, pisaliśmy już rok temu.

Jak podkreśla, przeciwko szelkowi przemawia perspektywa interwencji Banku Izraela, zmierzających do zatrzymania niekorzystnego dla eksporterów umocnienia waluty. Tymczasem na wzmocnienie dolara wskazuje zaostrzanie polityki Fedu, widoczne w wygaszaniu programów skupu aktywów. Jak przewiduje Royal Bank of Scotland, Bank Izraela zdecyduje się na kolejną obniżkę stóp procentowych, a w ciągu trzech miesięcy izraelska waluta osłabi się względem dolara o około 1 proc.

- Tak szybkie umocnienie szekla bardzo zaszkodziło gospodarce i eksportowi – ocenia Joel Kruger.

fot. istockphoto
fot. istockphoto
None
None
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, Bloomberg

Polecane