Jak budować pozytywny wizerunek pracodawcy

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-08-28 20:00

Przedsiębiorcy powinni wystrzegać się błędów podczas rekrutacji. Wyzwaniem dla wielu z nich może być skuteczna komunikacja i empatyczne podejście do kandydatów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie emocje towarzyszą kandydatom do pracy w trakcie rekrutacji?
  • Który etap rekrutacji jest dla kandydatów najtrudniejszy?
  • Dlaczego pracodawca powinien dbać o właściwą organizację rekrutacji?
  • Czemu kandydaci chcieliby otrzymać informacje zwrotne od rekrutera?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z badania Pracuj.pl „Nikt nie powinien być w zawieszeniu, kiedy wysyła CV i czeka na odpowiedź” wynika, że udział kandydatów w rekrutacji to dla nich emocjonalny rollercoaster. Jakie zazwyczaj towarzyszą im wtedy odczucia? Najczęściej wymienianym jest stres. Prawie połowa ankietowanych Polaków (49 proc.) przyznaje, że odczuwa go podczas rekrutacji do potencjalnej pracy. Niewiele mniejszemu odsetkowi towarzyszy nadzieja - wskazało na nią 44 proc. respondentów. Z kolei 39 proc. badanych przyznało, że w trakcie rekrutacji odczuwa niepewność. Kolejne dwie często wskazywane przez kandydatów odpowiedzi to ciekawość (38 proc.) oraz optymizm (25 proc.).

Empatia w cenie

Negatywne emocje w trakcie rekrutacji mogą zniekształcać obraz kandydata. Dlatego w interesie przedsiębiorcy leży zapewnienie mu odpowiednich warunków podczas rozmów o pracę.

- W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje. Dbałość o empatyczne podejście oraz klarowność komunikacji może nie tylko poprawić doświadczenie kandydatów, ale również zwiększyć szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy traktują proces rekrutacji w ten sposób, budują pozytywny wizerunek firmy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lojalności i zaangażowania nowych pracowników – uważa Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Który etap rekrutacji w opinii ankietowanych jest najtrudniejszy? Ponad sześciu na 10 badanych wskazuje na rozmowę kwalifikacyjną. Kolejne często wymieniane odpowiedzi to oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV oraz na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu (po 38 proc.).

Lepsza zła wiadomość niż żadna

- Czas, jaki mija od momentu złożenia CV do otrzymania informacji zwrotnej, a następnie od rozmowy kwalifikacyjnej do decyzji o potencjalnym zatrudnieniu, może być pełen niepewności i napięcia. Dlatego istotne, by pracodawcy zdawali sobie sprawę z tego, jak ważna jest transparentność i komunikacja w tym okresie. Regularne informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji oraz jasno określone terminy mogą znacząco zredukować poziom stresu i poprawić ogólne doświadczenie rekrutacyjne – mówi Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Warto podkreślić, że większość respondentów chce jak najszybciej dowiedzieć się, czy ma szansę w danej rekrutacji (82 proc.). Również ośmiu na 10 badanych wolałoby otrzymać informację o odrzuceniu CV niż zostać bez żadnej informacji zwrotnej. 77 proc. uważa, że taka wiadomość pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty.