Jak oszczędzić na firmowym aucie

opublikowano: 21-05-2019, 22:00

Warto zainwestować w samochód z najbardziej korzystną relacją kosztów użytkowania do ceny zakupu

Cena to jeden z kluczowych kryteriów, jakimi kierują się przedsiębiorcy poszukujący samochodu firmowego. Trzeba jednak pamiętać, że nie tylko to, za ile można kupić dane auto, przesądza o tym, czy jest ono faktycznie tanie — podkreślają eksperci Carsmile, internetowej platformy, za której pośrednictwem można wyleasingować lub wynająć samochód.

Jak to policzyć

Ich zdaniem, żeby sprawdzić, jakie są rzeczywiste koszty samochodu — oprócz ceny katalogowej i możliwych do uzyskania rabatów — trzeba wziąć pod uwagę wszelkie wydatki związane z użytkowaniem auta, które chcemy nabyć. Może się bowiem okazać, że pozornie tańszy samochód w ostatecznym rozrachunku okaże się droższy niż inne dostępne na rynku pojazdy o podobnych parametrach. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zrobić symulację wydatków związanych z ubezpieczeniem, serwisem i zakupem, a także oszacować, ile auto straci na wartości w okresie, w którym chcemy z niego korzystać.

— Najlepiej odnieść wszystkie koszty do ceny wyjściowej samochodu. Taki wskaźnik pozwoli sporządzić faktyczne porównanie alternatywnych ofert. Mając do wyboru dwa samochody o zbliżonej cenie, warto wybrać taki, dla którego relacja kosztów użytkowania do ceny zakupu będzie mniejsza — mówi Michał Knitter, założyciel Carsmile.

Eksperci kierowanej przez niego spółki oszacowali całkowite koszty użytkowania ponad 100 dostępnych na polskim rynku modeli samochodów osobowych. Następnie wydatki na użytkowanie poszczególnych samochodów odnieśli do ich cen katalogowych. Utratę wartości pojazdu uwzględniono w symulacji poprzez możliwą do uzyskania cenę sprzedaży pojazdu po trzech latach. Po uszeregowaniu aut rosnąco, według obliczonego wskaźnika, stworzony został ranking samochodów o najbardziej korzystnej relacji kosztów użytkowania do ceny zakupu.

Im droższe, tym tańsze

Całkowity koszt eksploatacji analitycy Carsmile policzyli dla samochodu firmowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu w okresie trzech lat, w trakcie których auto przejeżdża 60 tys. km. Koszty leasingu zostały policzone przy wkładzie własnym rzędu 10 proc., kwocie wykupu na poziomie 35 proc. ceny samochodu, oprocentowaniu rocznym wynoszącym 6 proc. oraz prowizji pobieranej przez leasingodawcę w wysokości 2 proc. ceny auta. Całkowity koszt auta jest sumą kwot wkładu własnego, wykupu samochodu, rat leasingowych, kosztów ubezpieczenia AC/OC/NW, przeglądów okresowych i serwisu oraz zakupu, przechowania i wymiany opon zimowych, pomniejszonych o cenę auta, jaką można uzyskać, sprzedając go po wykupieniu na własność. Uwzględniono także możliwy do uzyskania rabat dla firm, szacowany na bazie wiedzy eksperckiej Carsmile. Z analizy wynika, że różnica w relacji całkowitego kosztu użytkowania samochodu do jego ceny katalogowej może wynieść nawet 140 proc. Tak jest w przypadku Dacii Sandero SCe 1.0 w wersji open. Na drugim biegunie znalazł się Jaguar XE 2.0, na którego wydamy w ciągu trzech lat 56 proc. ceny katalogowej.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Top 10 najtańszych aut

W celu uzyskania zestawienia aut porównywalnych i dostępnych dla szerszego grona użytkowników analitycy Carsmile wprowadzili dodatkowe ograniczenie, polegającena tym, że miesięczny koszt użytkowania samochodu nie mógł przekroczyć 2,5 tys. zł netto. W ten sposób powstał ranking samochodów, które nie tylko mają najlepszy stosunek wydatków do ceny, ale są także relatywnie tanie w użytkowaniu w swojej kategorii czy segmencie — z punktu widzenia kosztów nominalnych. Zestawienie zostało zdominowane przez auta typu SUV i crossover. Zajmują one aż siedem miejsc na liście TOP 10 samochodów o najlepszej relacji wydatków eksploatacyjnych do ceny zakupu. Ranking otwierają dwa modele Jeepa z napędem na cztery koła. Są to Jeep Renegade oraz Jeep Compass, oba uzbrojone w 140-konny dwulitrowy silnik diesla. Koszty użytkowania tych aut w ciągu trzech lat wyniosą odpowiednio 57 proc. i 65 proc. ich ceny katalogowej.

— Znaczący wpływ na tak wysokie miejsce w rankingu ma niewątpliwie elastyczna polityka marki i możliwość uzyskania atrakcyjnych rabatów dla firm — podkreśla Michał Knitter.

Na trzecim miejscu zestawienia znalazł się Mitsubishi Outlander ze 150-konnym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów. Zarówno cenowo, jak i kosztowo nie odbiega on od Compasa, jest jednak większym autem z segmentu D. W ciągu trzech lat wydamy na Outlandera 66 proc. jego ceny.

Pozostałe auta w rankingu będą nas kosztowały powyżej 70 proc. ceny wyjściowej. Warto zwrócić uwagę, że Nissan Qashqai i zamykający listę top 10 Opel Astra są jedynymi w zestawieniu autami, które kupimy za mniej niż 80 tys. zł. Pomimo to mają korzystną relację kosztu do ceny, która dla Astry wynosi 83 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy