Jak Słowacy wygrali, a Polacy przegrali

ŁO, ft.com
opublikowano: 2015-12-13 16:35

Jaguar Land Rover potwierdził w piątek decyzję o budowie fabryki na Słowacji. „Financial Times” zagląda za kulisy negocjacji.

Jaguar Land Rover potwierdził, że zbuduje swoją fabrykę samochodów na Słowacji i na początku zainwestuje kwotę rzędu 1 mld GBP. Polska też liczyła się w walce o tę inwestycję, ale ostatecznie to Słowacy okazali się w negocjacjach skuteczniejsi.  

Fabryka koncernu Jaguar Land Rover w Solihull
Fabryka koncernu Jaguar Land Rover w Solihull
Bloomberg

„Financial Times” rozpoczyna swoją analizę procesu od przypomnienia słów byłego wicepremiera Polski Janusza Piechocińskiego, który w połowie roku pochwalił się, że rząd prowadzi rozmowy z jednym z głównych graczy w branży motoryzacyjnej, który chce zbudować fabrykę aut kategorii premium.  

Piechociński nie wymienił nazwy firmy, ale wiadomo było, że chodzi o słynny brytyjski koncern. Polska prasa pisała o tym od tygodni, a sam wicepremier nie próbował stłumić spekulacji.  

„Financial Times” zauważa, że choć wicepremier podkreślał, że jest pewny wygranej  Polski w tym wyścigu, to 1000 mil dalej kierownictwo JLR takiej pewności nie miało. Brytyjczycy ogłosili w końcu, że liczy się tylko Słowacja i do końca roku chcą dopiąć umowę. Jak do tego doszło?  

Dziennik donosi, że wiosną tego roku największe szanse miały trzy kraje: Polska, Węgry i Czechy. Najpierw odpadły Węgry, a Polska stała się faworytem. Na scenę wkroczyła jednak Słowacja, dla której ściągnięcie koncernu stało się priorytetem.

„Financial Times” wymienia udogodnienia zaoferowane przez słowacki rząd, ale przytacza też historię spotkania premiera Roberta Fico z menedżerami inwestora.   Szef słowackiego rządu chcąc pokazać, jak bardzo zależy jego krajowi na fabryce luksusowych aut odwiedził hotel, w którym zatrzymało się kierownictwo JLR, zorganizował spotkanie i zostawił swój prywatny numer telefonu komórkowego. Słowacja dyskretnie wskoczyła na fotel faworyta w wyścigu o prestiżową inwestycję. 

- W przeciwieństwie do głosów dochodzących z Warszawy, urzędnicy z Bratysławy otrzymali zakaz udzielania informacji prasie aż do momentu, kiedy wszystko zostanie ostatecznie ustalone - zauważa brytyjski dziennik.  

Fabryka samochodów koncernu Jaguar Land Rover powstanie w mieście Nitra w zachodniej Słowacji, a każdego roku ma tam powstawać około 300 tys. pojazdów. Zakład produkcyjny jest częścią planu globalnej ekspansji brytyjskiej firmy, która od kilku lat jest własnością indyjskiego giganta Tata Motors. Pracę znajdzie tam niecałe 3 tys. osób.