Jak starać się o subwencje

Eugeniusz TwarógEugeniusz Twaróg
opublikowano: 2020-04-27 22:00

Wniosek o pomoc w ramach tarczy finansowej z PFR ma być maksymalnie prosty. Wysokość subwencji zostanie wyliczona z automatu

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak złożyć wniosek o subwencję i co się w nim znajduje,
  • jaka wyglada procedura rozpatrywania wniosku,
  • czy PFR może odmówić przyznania subwencji
  • kto w firmie może złożyć wniosek,
  • w jaki sposób będzie wypłacona subwencja,
  • jak będzie wyglądała jej spłata.

Trwają ostatnie prace nad uruchomieniem tarczy finansowej. Jeszcze w niedzielę się wydawało, że pieniądze popłyną dzisiaj, ale w ostatniej chwili okazało się, że termin trzeba przesunąć, gdyż decyzje w Brukseli, gdzie pakiet pomocowy jest konsultowany, się opóźniają. Kolejna data to środa. Od strony technicznej właściwie wszystko jest gotowe — banki, w tym również spółdzielcze, KIR i PFR, czekają w blokach startowych. Gotowe są wnioski i procedury. Udało nam się poznać zarys procesu ubiegania się o pomoc publiczną.

Wnioski można składać tylko online. Weryfikacja, odpowiedź, wypłata pieniędzy będzie całkowicie zautomatyzowana, bez udziału człowieka. Dotyczy to również procedury odwoławczej. Po uruchomieniu tarczy finansowej do małych i średnich firm trafi 75 mld zł. Kolejne 25 mld zł jest zarezerwowane dla dużych przedsiębiorstw. Wszystko wskazuje na to, że w ich przypadku wypłata subwencji będzie się odbywać bez pośrednictwa banków, bezpośrednio z PFR.

1. Jak składać wniosek o subwencję?

Jest tylko jedna ścieżka aplikacji: za pośrednictwem kanałów elektronicznych, czyli logując się do konta firmowego w banku. Wniosku nie można składać w oddziałach ani dzwoniąc na infolinię. Call center i placówki będą natomiast udzielały wszelkich informacji o zasadach pomocy. W celu złożenia wniosku trzeba się zalogować do firmowego konta, standardowo podając login i hasło. Banki zadbają o to, żeby po wejściu do serwisu klient odnalazł zakładkę z odpowiednim formularzem.

2. Co znajduje się we wniosku?

Kilka pól do wypełnienia z podstawowymi informacjami dotyczącymi firmy, potrzebnymi do obliczenia wysokości subwencji: liczba zatrudnionych, obroty. Formularz ma być maksymalnie uproszczony, dla wygody i uniknięcia pomyłek jego okienka będą podświetlane. Po wypełnieniu rubryk system automatycznie wyliczy kwotę subwencji. Uwaga! Wszystkie dane podawane są na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy. Po wyliczeniu dofinansowania wnioskodawca wybiera komendę „wyślij umowę warunkową”. Wtedy na jego skrzynkę odbiorczą w serwisie transakcyjnym trafi umowa warunkowa otrzymania subwencji.

3. Dlaczego jest to umowa warunkowa?

Ponieważ na tym etapie dane podane przez klienta nie zostały jeszcze zweryfikowane, dopiero po weryfikacji dojdzie do zawarcia umowy subwencji.

4. Co dalej dzieje się z wnioskiem?

Po zapoznaniu się z treścią umowy warunkowej wnioskodawca akceptuje ją przez silne uwierzytelnienie: kod SMS, podpis elektroniczny.Wtedy bank wysyła wniosek do KIR. Odbywa się to w podobnym trybie jak realizacja przelewów Elixir, czyli w ramach trzech sesji w ciągu dnia. KIR jest hubem zbierającym wszystkie dane, które następnie przekazuje do PFR. To tu odbywa się weryfikacja danych zapisanych we wniosku. PFR połączony jest z ZUS, administracją skarbową, CEDG. Jeśli wszystkie dane są poprawne, do banku płynie informacja zwrotna z decyzją w sprawie subwencji.

5. Co w przypadku odmowy?

PFR może wydać trzy decyzje: W pełni zatwierdzającą dane z wniosku. Oznacza to przekazanie subwencji w wysokości wyliczonej przez kalkulator. Skorygowaną, która zapada w wyniku stwierdzenia niezgodności danych we wniosku ze stanem faktycznym. Np. przedsiębiorca podał, że zatrudnia osiem osób, a z danych ZUS wynika, że składki płaci za sześciu pracowników. Wtedy do banku trafi informacja o wypłacie subwencji pomniejszonej o dwóch pracowników, wraz z wyjaśnieniem przyczyn dokonania korekty. Odmowną — wniosek nie przeszedł pozytywnie weryfikacji ze względu np. na zaległości podatkowe czy w ZUS przed wystąpieniem epidemii.

6. Czy od decyzji skorygowanej i odmownej można się odwołać?

Tak, ale na uruchomienie procedury trzeba jeszcze poczekać kilka dni. Proces odwoławczy będzie wyglądać w ten sposób, że przedsiębiorca w tym samym banku, w którym składał pierwszy wniosek, wypełnia wniosek odwoławczy. Na potrzeby procedury odwoławczej zostanie wygenerowany dla przedsiębiorcy unikalny numer wniosku, który należy wpisać w formularzu i podać skorygowane informacje. Następnie system wczyta pierwszy wniosek i dokona wyliczenia subwencji na podstawie nowych danych. Kalkulator wyliczy należną kwotę. Jeśli przedsiębiorca zabiegał pierwotnie o 90 tys. zł, a otrzymał 68 tys. zł, to wniosek będzie dotyczyć brakujących 22 tys. zł. Dalej procedura weryfikacyjna jest taka sama jak w pierwszym podejściu. Jedna firma może złożyć tylko dwa wnioski odwoławcze.

7. Kto w firmie jest uprawniony do wysłania wniosku?

Wniosek wysyła jedna osoba, nawet jeśli statut firmy przewiduje dwuosobową reprezentację. Może być to członek zarządu, prokurent, księgowa. Warunek jest jeden: składający wniosek poświadcza pod rygorem odpowiedzialności, że ma pełnomocnictwa do wykonania tej czynności. W ciągu dwóch miesięcy od wysłania wniosku obowiązany jest dostarczyć pełnomocnictwo do banku.

8. W jaki sposób będzie wypłacana subwencja?

Po pozytywnej decyzji PFR pieniądze od razu trafią do banku i na konto wnioskującego. Umowa została zawarta w momencie akceptacji umowy warunkowej.

9. Jak będzie wyglądała spłata subwencji?

Po roku klienci mogą złożyć wniosek o umorzenie subwencji, a kwota umorzenia może wynieść do 75 proc. Pozostała część zostanie rozłożona na 24 równe, miesięczne raty. Spłata będzie następowała poprzez bank, w którym przedsiębiorca złożył wniosek. W przypadku powstania zaległości w spłacie bank przez pierwsze dwa miesiące będzie przypominał o zobowiązaniu w ramach tzw. miękkiej windykacji. Po tym czasie wierzytelność zostanie przejęta przez wyspecjalizowaną firmę windykacyjną wybraną przez PFR.