Jakość jest najważniejsza

Piotr Milewski
opublikowano: 2008-08-13 00:00

Coraz częściej nasi klienci całe wdrożenie systemu wspomagania zarządzania podporządkowują zarządzaniu jakością swoich produktów. Jednym ze sposobów utrzymywania tej wysokiej jakości jest identyfikowalność (traceability).

Coż to jest ta identyfikowalność? Otóż jest to zdolność do odtworzenia informacji o historii produktu, łącznie z informacjami o pochodzeniu surowców czy elementów wykorzystywanych do jego produkcji. W logistyce identyfikowalność odnosi się do możliwości śledzenia produktów na każdym etapie łańcucha dostaw na podstawie numeru partii i serii. W przypadku ewentualnych reklamacji, dzięki identyfikowalności towarów, można znaleźć źródła problemu jakościowego poprzez śledzenie kolejnych etapów produkcji wstecz — od wyrobu gotowego aż do surowca. Może się także zdarzyć, że negatywne wyniki kontroli jakościowej wyrobów gotowych (czy już otrzymane reklamacje) będą uzasadnieniem wycofania całej partii, zagrożonej tą samą przyczyną defektu.

Identyfikowalność jest bardzo ważna w branży motoryzacyjnej, gdzie umożliwia wycofanie partii wadliwych produktów z rynku, czy w przemyśle farmaceutycznym i spożywczym, gdzie przyczynia się do bezpieczeństwa leków i żywności.

O ile branżom motoryzacyjnej, farmaceutycznej czy spożywczej łatwiej sobie wyobrazić inwestycje w rozwiązania wspomagające identyfikowalność (wadliwe produkty mogą się przecież przyczynić do utraty lub uszczerbku ludzkiego życia), o tyle coraz częściej zauważamy, że również dla klientów z innych branż monitorowanie jakości produktów staje się niezwykle ważnym elementem wdrożenia rozwiązania ERP.

Niedawno zakończyliśmy wdrożenie rozwiązania SAP w Sumika Electronic Materials Poland — dostawcy komponentów do ekranów LCD. Głównym celem tego wdrożenia było ułatwienie procedur jakościowych poprzez zarządzanie jakością w cyklu logistycznym.

Dzięki wdrożeniu SAP nasz klient uzyskał pełną identyfikowalność w swoim procesie logistycznym. Istotą identyfikowalności w tym przypadku jest monitorowanie na każdym etapie łańcucha dostaw ruchu i pochodzenia partii produkcyjnej komponentów do ekranów LCD. Informacja umożliwia śledzenie partii i serii, daje też pracownikom logistyki pełną wiedzę o ruchu danej palety w magazynie. Sumika chce jeszcze lepiej realizować standardy jakościowe swoich dostawców i dlatego całe wdrożenie rozwiązania ERP podporządkowała zarządzaniu jakością.