Dietetyczka przekuła swoje choroby w milionowy biznes. Od bloga do imperium zdrowia

Marta Prus
opublikowano: 2025-11-21 14:01

Roksana Środa przeszła metamorfozę z dietetyczki w przedsiębiorczynię, która zdobywa nowe rynki. Zarządza centrum zdrowia MajDiet i platformą MajAcademy, pokazując, że zdrowie może być skutecznym modelem biznesowym. Jej aplikacja Skanujemy ma zrewolucjonizować zakupy żywności dla osób z problemami zdrowotnymi.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ma niewiele ponad 30 lat, a od ośmiu działa w biznesie – jej centrum zdrowia i platforma pomogły już przeszło 4 tys. pacjentów. Zanim jednak Roksana Środa stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ekspertek w branży dietetycznej w Polsce, była po prostu dziewczyną z problemami zdrowotnymi. Przez wiele lat walczyła z zaburzeniami odżywiania, PCOS, Hashimoto, IBS i SIBO. To one uwarunkowały wybór studiów i zbudowały fundament pod przyszłe przedsięwzięcia. Początkowo jej największą obawą było to, co dotyka wielu przedsiębiorców – niestabilność finansowa jednoosobowej działalności, którą założyła przed 10 laty, kiedy pojawił się pierwszy pacjent. Bazowała wówczas na blogu, mediach społecznościowych i newsletterze, by pozyskać klientów.

– Najbardziej się obawiałam, że nie będę miała pacjentów, a więc i pracy – wspomina Roksana Środa, dietetyczka i założycielka MajDiet.

Nie miała strategii rozwoju – po prostu chciała być dietetykiem. Biznesplan zaczął się krystalizować, gdy doszła do ściany, nie będąc w stanie przyjąć rosnącej liczby zgłaszających się pacjentów. Stanęła przed koniecznością zatrudnienia współpracowników.

– Pojawiła się pierwsza dietetyczka, później druga, trzecia… W mojej głowie zrodziła się myśl, że chciałabym zbudować zespół i nim zarządzać, zamiast być dietetykiem pracującym z pacjentami – wyjaśnia Roksana Środa.

Obecnie MajDiet to centrum zdrowia online, w którym pracuje około 20 osób, w tym kilkunastu dietetyków, lekarze, menedżerki, psychoterapeuta i trener. 90 proc. przychodu pochodzi z indywidualnej współpracy online z pacjentami, a tylko 5–10 proc. stanowią produkty elektroniczne, np. e-booki.

Roksana Środa od 2024 r. nie pracuje już bezpośrednio z klientami. Skupia się na rozwoju firmy, planowaniu i koordynacji projektów.

Centrum zdrowia, platforma, aplikacja

Wraz z rozwojem centrum zdrowia pojawiły się kolejne projekty. MajAcademy, platforma subskrypcyjna, ma być alternatywą dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na indywidualną współpracę z dietetykiem. Jej miesięczny koszt to 69 zł.

– MajAcademy to przestrzeń, w której każdy może znaleźć gotowe plany dietetyczne, treningi i materiały edukacyjne. Chciałam, by osoby, których nie stać na konsultacje, też miały dostęp do rzetelnej wiedzy – tłumaczy dietetyczka.

Kolejnym krokiem jest aplikacja Skanujemy – narzędzie, które pozwoli użytkownikom analizować produkty spożywcze i dostosowywać zakupy do potrzeb zdrowotnych. Ma być to pierwsza w Polsce aplikacja, której główną funkcjonalnością jest skaner kodów kreskowych produktów spożywczych, co chroni osoby z problemami zdrowotnymi – alergiami, celiakią czy nietolerancjami – przed błędami na zakupach. Aplikacja ma zawierać też bazę przepisów dla osób z wykluczeniami dietetycznymi i eliminacjami.

Indywidualna współpraca z pacjentami z zagranicy w centrum zdrowia MajDiet napotyka barierę w postaci badań laboratoryjnych, które za granicą są często nierealne do wykonania. To wymusza poszukiwanie innych dróg ekspansji, takich jak nasza nowa aplikacja Skanujemy. W tym przypadku pomysły na wejście na rynki zagraniczne są już rozważane – mówi Roksana Środa.

Dwa potencjalnie kierunki to Wielka Brytania i Hiszpania.

Rynek pełen wyzwań

Rynek dietetyczny w Polsce jest bardzo mocno nasycony dietetykami i pracownikami w branży żywieniowej, którzy nie posiadają formalnego wykształcenia. Wyzwaniem dla nowych dietetyków jest to, aby wejść do tego świata i nie zginąć w gąszczu konkurencji. W ostatnich latach rynek ewoluował w stronę mocnej specjalizacji. Na prowadzenie wychodzą eksperci w wąskich niszach, np. zaburzeń hormonalnych, niepłodności czy problemów jelitowych.

– Rynek jest bardzo nasycony, wąska specjalizacja to przyszłość. Dziś liczy się nie tyle liczba obserwujących, ile realna wiedza i indywidualne podejście do pacjenta – twierdzi dietetyczka.

W kontekście technologii i sztucznej inteligencji prezeska MajDiet dostrzega zarówno zagrożenie, jak i szansę dla branży. Automatyzacja i aplikacje AI mogą częściowo zastąpić pracę dietetyków, zwłaszcza tych, którzy nie mają wąskiej specjalizacji, gdyż pacjent chcący schudnąć może znaleźć gotowe jadłospisy i plany działania w internecie. Jednocześnie uważa, że eksperci z wąską specjalizacją zajmujący się zaburzeniami zdrowotnymi utrzymają pozycję, ponieważ ich praca wymaga w pełni indywidualnego podejścia.

– Nie wyobrażam sobie, by ktoś z poważnymi zaburzeniami zdrowotnymi miał się leczyć sam, korzystając z aplikacji. Technologia to wsparcie, ale nie zastępstwo dla człowieka – mówi Roksana Środa.

Własny rytm

W czerwcu ukazała się książka Roksany Środy „Jelita są ważne”. Z propozycją jej napisania wyszło wydawnictwo. Książka łączy osobistą historię autorki z merytorycznymi poradami na temat zaburzeń odżywiania, problemów jelitowych i hormonalnych. Autorka postrzega jelita jako centrum organizmu, a celem książki jest uświadomienie czytelnikom wpływu przewodu pokarmowego na ogólny stan zdrowia.

Pasją Roksany Środa jest… praca, co utrudnia oderwanie się od obowiązków. Relaks i odskocznię znajduje w sporcie i podróżach. Często odwiedza Hiszpanię (gdzie chciałaby czasowo zamieszkać w przyszłości) i Azję. Po latach intensywnej pracy coraz częściej mówi jednak o potrzebie równowagi.

– Najważniejsze jest, by nie tracić sensu w tym, co się robi. Jeśli coś zaczyna się z potrzeby serca, nawet największe wyzwania stają się częścią drogi, a nie przeszkodą – podsumowuje Roksana Środa.