Jeszcze nie macie TikToka?

Karolina Matczak, Senior Talent Acquisition & Employer Branding Specialist PepsiCo
opublikowano: 2023-10-31 16:40

Biorąc udział w konferencjach i webinariach w tym roku mam wrażenie, że albo mówimy o AI, albo o TikToku. Prawdę mówiąc, większość z nas nie jest realnie gotowa na wprowadzenie ani jednego, ani drugiego. Według mnie, najpierw musimy przyjrzeć się naszej marce pracodawcy, naprawić to, co wymaga naszej uwagi i dopiero podbijać świat nowych technologii.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rozmowa warta więcej niż 50 ankiet

Pracując w korporacji na pewno co roku wypełniasz ankietę zdrowia organizacji. Dotyczy ona różnych obszarów, od wdrażania wartości firmy po równość i różnorodność.

To pierwsze i podstawowe źródło wiedzy na temat Twojej marki pracodawcy. Znajdziesz tam uśrednioną ocenę kilkunastu obszarów i zidentyfikujesz te, które są mocną stroną oraz te, które wymagają pracy. Pracując w employer brandingu musisz zdawać sobie z nich sprawę, by komunikacja, którą tworzysz, była autentyczna.

Zapomnianym – moim zdaniem - elementem badania perspektywy wewnętrznej są też rozmowy z pracownikami. Zagadaj przy kawie, co Twoje koleżanki i koledzy myślą o nowej polityce pracy hybrydowej. Pytaj i słuchaj odpowiedzi z ciekawością. W trakcie small talku możesz dowiedzieć się więcej niż podczas formalnej ankiety. Siła rozmowy twarzą w twarz jest niedoceniona. Porównaj wnioski z rozmów korytarzowych z wynikami badań, które przeprowadziliście i zastanów się, co z tego wynika.

Weź udział w 6. edycji konferencji Employer branding w praktyce, 22-23 listopada, Warszawa >>

Opuść bezpieczną HR-ową przystań

Jeśli to czytasz, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jesteś częścią zespołu zarządzania zasobami ludzkimi lub komunikacji. My, ludzie z HR-u, żyjemy w bańce mydlanej. Rzeczywistość firmowa z naszego punktu widzenia jest czasem zupełnie inną rzeczywistością. HR-owcy mają na ogół większą świadomość ścieżek karier czy dostępnych szkoleń. Wyrażamy otwarcie swoją opinię i komunikujemy się bez przemocy. Paramy się tym na co dzień, więc czasem może wydawać się nam, że cała organizacja funkcjonuje tak samo jak my. Tylko, że dział HR nie równa się biznes. To nie my jesteśmy odpowiedzialni za to, że produkt, który sprzedajemy, powstaje, czy za to, że dojeżdża do klienta o czasie. W dziale sprzedaży czy na produkcji pracuje się inaczej. Świadomy EB-owiec lub EB-erka (moja propozycja feminatywu 😉) świetnie zdaje sobie z tego sprawę. Efektywne zarządzanie marką pracodawcy, tworzenie strategii, planowanie kanałów dotarcia do grup docelowych wymaga od Ciebie zrozumienia ludzi, których masz na pokładzie. Możesz wtedy bazować na ich profilach i preferencjach, by dotrzeć do im podobnym.

W przeciwnym narożniku…

Większość pracodawców ma ambicje być pracodawcą z wyboru. Prawdopodobnie zarówno Ty, jak i Twoja konkurencja, macie więc ten sam cel. Dotrzeć do jak najodpowiedniejszych kandydatów i przekonać ich, by dołączyli właśnie do Twojej organizacji.

Drużyny piłkarskie przed zagraniem ważnego meczu studiują technikę rywali. Zastosuj to u siebie. Dowiedz się, kim jest Twoja konkurencja w różnych obszarach i w czym Cię wyprzedza. Twoje przygotowanie i znajomość rynku pracy ułatwią Ci codzienne zadania. Wiedza na temat konkurencji to nie tylko źródło inspiracji do wprowadzania zmian, ale też zrozumienia jej wyróżników. W swojej komunikacji podkreślaj mocne strony Twojej organizacji, szczególnie te ważne dla kandydatów, a których brakuje u Twoich konkurentów.

Everybody TikTok now!

Więcej postów, zakładamy TikToka, budujemy program ambasadorski i zawiązujemy współpracę z pięcioma uczelniami! Snucie ambitnych wizji na kolejne lata jest przydatne. Początek roku to piękny czas, w którym czujemy wiatr w żaglach. Mamy białą kartę, która czeka na zapisanie, a przecież wiele jest jeszcze do zrobienia.

Twój plan na 2024 rok musi być ściśle związany z planami biznesu. Kluczowe priorytety firmy powinny być odzwierciedlone w Twojej strategii. Nie robisz tego przecież sobie a muzom, robisz to, by firma była pożądanym pracodawcą i oszczędzała pieniądze. To jest nadrzędny cel.

TikTok czy AI to narzędzia z ogromnym potencjałem. Zadaj sobie pytanie, czy to odpowiedni moment, by je wprowadzać? Być może z powodu braku zasobów, nie udaje Ci nawet się regularnie publikować na Instagramie lub Facebooku. Wprowadzenie kolejnego portalu społecznościowego nie ułatwi Ci zadania. Zachęcam Cię do rozpoczęcia od rzetelnej analizy wykorzystywanych mediów.

Naucz się skutecznie budować markę pracodawcy >>

Priorytety, niestety?

Plan na kolejny rok dostosuj do budżetu i zasobów ludzkim. Będąc jednoosobowym działem EB masz inne możliwości niż mając kilkuosobowy zespół, dysponując agencją i milionem złotych. Mierz siły na zamiary.

Wybierz działania, które mają szansę dać Ci największą przewagę nad konkurencją. Zacznij od podstaw i współpracy z wewnętrznymi interesariuszami, by wprowadzić stopniowo zmiany. Zadowoleni pracownicy to ambasadorzy, których potrzebujesz.

Bramka jest jedna

Podsumuj, co się zadziało w tym roku i w latach poprzednich. Sukcesy i porażki, lekcje na przyszłość, CTR i wyświetlenia. Zaplanuj strategiczne działania na kolejny rok i akcje, które pozwolą Ci zrealizować Twoją strategię. Upewnij się, że jest to zgodne z celami firmy i zarząd w pełni popiera agendę, którą chcesz realizować. Gracie do jednej bramki. Ty i wszyscy pracownicy Twojej firmy.

Autorka: Karolina Matczak, Senior Talent Acquisition & Employer Branding Specialist PepsiCo