Pomoże to zarządzać czasem pracy pracowników i zachować jednolity i spójny przekaz treści dotyczących firmy.
Polityka korzystania z internetu powinna dotyczyć wszystkich pracowników i określać zasady ich aktywności w sieci w pracy. Chodzi o sprawdzanie prywatnej poczty, czytanie wiadomości, oglądanie filmów czy pobieranie plików z sieci, a także aktywność na portalach społecznościowych. Pracowników trzeba poinformować, czy mogą korzystać z udostępnianych przez pracodawcę środków elektronicznej komunikacji w celach prywatnych. Rozwiązania są różne: od zgody na wykorzystywanie tych narzędzi również w celach prywatnych po całkowity zakaz. Firma może tego zakazać, bo pracownik w godzinach pracy pozostaje do jej dyspozycji i ma wykonywać obowiązki zawodowe.
W praktyce większość pracodawców, uwzględniając realia życia codziennego, pozwala na korzystanie z internetu także do celów prywatnych. Formą kontroli może być wprowadzenie zapisu o takiej możliwości „okazjonalnie i nienadmiernie”.
Pracodawca nie może ograniczyć pracownikowi możliwości korzystania z internetu poza godzinami pracy, ale może w polityce firmy sformułować oczekiwania dotyczące jej wizerunku. Może więc np. zakazać umieszczania przez pracowników na ich prywatnych profilach w mediach społecznościowych logotypu, oznaczenia czy nazwy pracodawcy, identyfikowania prywatnych wypowiedzi z wypowiedziami w imieniu pracodawcy i ujawniania prawnie chronionych tajemnic pracodawcy.
Powinien też wskazać pracownikom zasady czy podstawowe ryzyko dotyczące wpisów o innych, szczególnie konkurencyjnych wobec pracodawcy, podmiotów. W polityce można też zalecić ostrożność w komentowaniu bieżących spraw firmy, które nie są publicznie jawne, aby nie zagrażać interesom pracodawcy i nie narażać go na szkodę. Istotne jest także określenie ewentualnych konsekwencji podejmowania przez pracowników nieuprawnionych działań.
Zasady korzystania przez pracowników z internetu powinny być elementem ogólnych zasad dotyczących komunikacji w firmie. Mogą być wprowadzone łącznie z regulaminem pracy lub w trybie zmian do regulaminu lub aktem odrębnym. Przy wprowadzaniu tego aktu pracodawca musi zachować standardowo przez niego stosowane procedury uchwalania wiążących pracowników regulacji, a o jego obowiązywaniu powinien zawiadomić pracowników, udostępniając im treść nowej regulacji.
KATARZYNA WITKOWSKA-PERTKIEWICZ
radca prawny w kancelarii prawnej Squire Sanders Święcicki Krześniak