Agencja wskazuje, że francuski CMA CGM, trzeci na świecie przewoźnik morski, już ogłosił stawkę 7 tys. USD za 40-stopowy kontener w drugiej połowie czerwca dla dóbr przewożonych z Azji do północnej Europy. Stawka dla pierwszej połowy czerwca to 6,0-6,5 tys. USD. Obecnie wynosi ok. 5 tys. USD.
Powodem wzrostu kosztu kontenera jest mniejsza dostępność spowodowana przez konieczność omijania Morza Czerwonego, gdzie od pięciu miesięcy dochodzi do ataków na statki, Dodatkowym czynnikiem jest również rosnący popyt na importowane dobra w USA i Europie.
- Firmy zmieniają strategię zapasów i reagują na dłuższy czas dostaw, modyfikując normalny sposób sprowadzania dóbr statkami – powiedziała Trine Nielsen, dyrektor rynku EMEA we Flexport z San Francisco. – Niektóre firmy podwajają rezerwacje albo zwiększają ich liczbę aby zabezpieczyć sobie przewóz, co dodatkowo zwiększa szum – dodała.
Bloomberg przypomina, że we wrześniu 2021 roku, kiedy rynek odczuwał skutki pandemii, cena spot wynajmu kontenera 40-stopowego na trasie z Chin do zachodniego wybrzeża USA przekraczała 20 tys. USD. Cztery miesiące później osiągnęła szczyt w połączeniach z Chin do Europy, dochodząc do prawie 15 tys. USD.