Piotr Czachorowski, prezes notowanej na GPW Krynicy Vitamin, mówił w kwietniu „PB”, że I kw. 2021 r. był dla spółki słabszy od jej możliwości w związku przebudową głównego zakładu – w pełni uruchomi go w ciągu kilku dni. Mimo to zanotowała rekordową sprzedaż, głównie dzięki eksportowi – jego udział wzrósł r/r z 48,6 do 78,6 proc.
Krynica Vitamin oczekuje przełomowego roku
Firma wypracowała 84,8 mln zł przychodów (+23 proc. r/r), 1,9 mln zł zysku operacyjnego (+88,1 proc.) i 5,1 mln zł EBITDA (+26,2 proc.). Zysk netto wyniósł 1,5 mln zł zysku netto ( wobec 56 tys. zł straty w I kw. 2020 r.).
– Niespodzianką i dobrym prognostykiem jest wzrost zysku EBITDA o 26 proc. Trudno będzie nam zwiększyć marżę na sprzedaży napojów, ale nasze przychody będą w kolejnych kwartałach rosnąć, co i tak przełoży się na zwiększenie zysku. Spodziewam się, że ten rok będzie dla nas przełomowy pod względem sprzedaży i liczby wyprodukowanych napojów. Budujemy spółkę w dłuższej perspektywie, a teraz przechodzimy okres rozbudowy fundamentów do przyspieszonego rozwoju w przyszłości – komentuje Piotr Czachorowski.
Kurs spółki podczas wtorkowej sesji spadł o ponad 2 proc. do prawie 19 zł. Daje to kapitalizację na poziomie ok. 230 mln zł.
Powrót do suplementów diety
Krynica Vitamin od powstania w latach 90. do 2000 r. zajmowała się produkcją odżywek dla sportowców i suplementów diety. W tym roku wróci do korzeni. Pod koniec III kw. planuje rozpocząć wytwarzanie i sprzedaż suplementów – jako Krynica Vitamin kontraktowo, a poprzez nową spółkę zależną pod własną marką. Wykorzysta w tym celu e-commerce (swój e-sklep i obce platformy) oraz sieć stacjonarną.
– Trudno jeszcze stwierdzić, który model będzie przeważał. Zamierzamy zaskoczyć ten nasycony już rynek innowacyjną formułą suplementów. Mamy doświadczenie w ich opracowywaniu i produkcji, wytwarzaliśmy m.in. witaminowe shoty dla Oshee według naszej receptury – mówi Piotr Czachorowski.
Informuje, że firma wydzieliła na razie pięć działów suplementów, m.in. beauty związany z kosmetykami oraz tzw. nowa żywność (np. wyprodukowana przy użyciu nowych technologii)
– Widzimy też duże zapotrzebowanie na pocovidową rehabilitację, a organizm takiego pacjenta wymaga odpowiedniej suplementacji – tego typu produkty chcemy od razu wprowadzić na rynek – stwierdza szef Krynicy Vitamin.
Spółce trudno na tym etapie prognozować rozwój tego segmentu oraz zwrot z inwestycji w uruchomienie produkcji suplementów – dopiero w III kw. będzie w stanie określić budżet przeznaczony na ten cel.
– Chciałbym, by już w 2023 r. dział chemiczno-kosmetyczny, wraz z suplementami diety, odpowiadał za ok. 20 proc. przychodów i zysku EBITDA – mówi Piotr Czachorowski.

