Laude wjeżdża do Niemiec z PFR TFI

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-12-28 20:00

Firma zajmująca się transportem intermodalnym otwiera w Essen spółkę przy wsparciu rządowego funduszu. Poszerzy zakres usług - nie tylko geograficznie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile Laude i PFR inwestują w niemiecką spółkę
  • na jakiej trasie zamierza operować przewoźnik
  • w jaki sposób poszerzy ofertę

Bruksela chciałaby do 2030 r. przenieść 30 proc. transportu z dróg na inne szlaki To dobre wieści dla grupy Laude z Torunia, która od 2008 r. specjalizuje się w transporcie intermodalnym – łączącym drogowy z kolejowym.

- Przy wsparciu PFR TFI założyliśmy niemiecką spółkę Laude Assets. Niemcy są największym partnerem handlowym Polski. Między naszymi krajami jeździ 8 mln ciężarówek. Chcemy przejąć część tego transportu. Dla klientów nic się nie zmieni: do zakładów nadawcy będą przyjeżdżać ciężarówki, na których będą nasze kontenery do załadowania cargo. Tyle, że potem przewiozą je na pociąg i większa część drogi zostanie pokonana koleją, co zmniejszy ślad węglowy produktów. Już w 2023 r. firmy zaczną płacić podatek węglowy, więc liczę, że będziemy mieć wielu klientów – mówi Marcin Witczak, założyciel, współwłaściciel i prezes Laude, a także autor patentów.

Spółka ma prawie 12 tys. własnych kontenerów w siedmiu typach, 4,5 tys. platform kontenerowych i sześć lokomotyw. Wszystkie urządzenia, także ciężarówki, zostały stworzone specjalnie na potrzeby spółki i większość z nich jest opatentowana.

Coś dla mniejszych
Coś dla mniejszych
Dziś Laude oferuje transport, w którym klient wypełnia swoim ładunkiem cały pociąg. W 2022 r. planuje ofertę dla mniejszych firm i przewóz towaru, który zmieści się w kontenerze.

- Mamy spółki w Rosji, na Ukrainie i tworzymy kolejną w Kazachstanie. Dzięki otwarciu spółki w Essen połączymy Wschód z Zachodem, a na początek Śląsk z Zagłębiem Ruhry. Konkurencyjne firmy koncentrują się na transporcie północ-południe, czyli morsko-lądowym – mówi Marcin Witczak.

Inwestycja w Laude Assets, w której PFR TFI będzie miało 49 proc. udziałów, będzie kosztowała partnerów 22 mln EUR. W półtora roku wydatki na ciężarówki, kontenery, platformy i naczepy wyniosą ponad 40 mln EUR. Poza poszerzeniem zakresu działania Laude planuje poszerzenie grona klientów.

- Od 2013 r. realizowaliśmy projekt Smart Intermodal, który polegał na usłudze przewozów dla pojedynczych odbiorców, jeden klient - jeden pociąg. Pracowaliśmy dla światowych gigantów, których towary wypełniały cały skład. W czerwcu 2022 r. zamierzamy wprowadzić usługę Time for Revolution, jeden klient - jeden kontener, w ramach której klient będzie mógł przewieźć jeden kontener w cenie jednostkowej oferowanej dotychczas tylko gigantom przy zamówieniu całego pociągu. Pracowaliśmy nad nią od dwóch lat, zainwestowaliśmy 500 mln zł – twierdzi prezes grupy Laude.

W polskiej, rosyjskiej i ukraińskiej spółkach Laude pracuje kilkaset osób. W 2020 r. grupa miała 345 mln zł przychodów.

- Transport intermodalny rośnie dynamicznie i wykazuje duży potencjał rozwoju, zwłaszcza w wymiarze międzynarodowym. Żeby osiągnąć sukces w tej branży, trzeba konsekwentnie zwiększać obecność na zagranicznych rynkach. Spółka Laude dostrzegła te perspektywy, a my, analizując jej dotychczasowe doświadczenie, model działania sprawdzony na innych rynkach międzynarodowych, wyniki biznesowe, innowacyjne rozwiązania, które wprowadziła, oraz plany ekspansji, postanowiliśmy zaangażować się w ten projekt – mówi Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI, państwowego funduszu, który dotychczas zainwestował w 18 projektów polskich firm 80 mln EUR.

Według danych GUS przewóz transportem kolejowym nadwozi wymiennych wzrósł w 2019 r. o 63 proc., a naczep - o nieco ponad 100 proc. Pandemia COVID-19 wpłynęła na zwiększenie liczby transportów intermodalnych, szczególnie wewnątrz Europy oraz z i do Chin. W 2020 r. masa przewozów intermodalnych przekroczyła 10 proc. udziałów w kolejowych przewozach towarowych.