Coraz więcej firm — niezależnie od wielkości czy profilu działalności — uwzględnia w swojej strategii społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). — W firmie Dachser wychodzimy z założenia, że motywacją do prowadzenia biznesu nie może być tylko wynik finansowy, ważne są również relacje z ludźmi i otoczeniem, które są także impulsem do różnych pozabiznesowych działań. Promujemy zasady postępowania w pełnej zgodzie z przepisami prawa i etyką. Staramy się ponadto, aby nasi pracownicy zachowywali równowagę między pracą, a życiem prywatnym — tłumaczy Grzegorz Lichocik, prezes Dachser.
Dla ciała i ducha
Pracownicy firmy uczestniczą także w zespołowych treningach i imprezach sportowych — grupa z oddziału w Gądkach brała udział w półmaratonie poznańskim, zaś pracownicy z Sosnowca wystartowali niedawno w charytatywnym biegu Katowice Business Run. Dachser promuje zdrowe nawyki nie tylko poprzez zachęcanie do uprawniania sportu, ale też zrywania ze szkodliwymi nałogami.
— W maju 2015 r. rozpoczęliśmy program wspierający pracowników w rzuceniu palenia „Firma bez papierosa”. W jego ramach prowadzimy kampanię informacyjną, a palacze chcący rzucić nałóg będą mogli brać udział w grupowych spotkaniach terapeutycznych. Cała akcja potrwa dwa lata — informuje Grzegorz Lichocik.
Zielony łańcuch
Kolejnym elementem programu CSR tego operatora logistycznego jest troska o środowisko — firma korzysta z najnowszych ciężarówek, emitujących ograniczoną ilość dwutlenku węgla. Wykorzystuje także systemy IT do optymalizacji przewozów i maksymalnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Na ekologiczny biznes stawia także Huawei. W 2014 r. po przystąpieniu do Programu Green Supplier firma pięciokrotnie zredukowała emisję dwutlenku węgla i poddała recyklingowi 97 proc. swoich odpadów.
— Kierujemy się zasadą zrównoważonego rozwoju również w kwalifikacji dostawców. W tym celu stworzyliśmy dla nich platformę do nauki i dzielenia się doświadczeniami z tej dziedziny. Wspierając inicjatywy ekologiczne, udało nam się stworzyć „zielony” łańcuch dostaw.
Dostawcy, którzy osiągają dobre wyniki w utrzymywaniu zrównoważonego rozwoju, otrzymują wyższe udziały w zamówieniach, zaś tym, którzy nie dbają o środowisko, grozi nawet zakończenie współpracy. Oczywiście, dzieje się tylko w ostateczności, ponieważ wierzymy, że lepiej kontynuować współpracę z dostawcą,którego można motywować do aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju, niż zostawić go z problemem — tłumaczy Alex Deng z Huawei.
W ubiegłym roku firma uruchomiła program Green Recycling dla zużytych telefonów komórkowych, zaś jeden ze smartfonów Huawei, Honor 6, jako pierwszy na świecie otrzymał certyfikat Product Water Footprint Verification, wydany przez TÜV SÜD, największą europejską organizacją badającą, testującą i certyfikującą urządzenia i technologie pod kątem bezpieczeństwa ekologicznego.
Zdrowe projekty
Ciekawe inicjatywy CSR-owe podejmuje także Unilever.
W 2010 r. firma rozpoczęła realizację planu „Życie w sposób zrównoważony”, który zakłada podwojenie wartości obrotów na świecie przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko naturalne i zwiększeniu pozytywnego oddziaływania na społeczeństwo.
— Do roku 2020 zamierzamy pomóc ponad miliardowi osób w poprawieniu zdrowia i samopoczucia. Kolejnym celem jest zmniejszenie o połowę wpływu naszych produktów na środowisko naturalne, a także poprawa jakości życia milionów ludzi. Ponieważ konsumenci potrzebują zmian, koncentrujemy się na innowacjach, np. produktach do prania wymagających użycia mniejszej ilości wody, dbamy o lepszą ochronę naszego łańcucha dostaw, współpracując z małymi gospodarstwami rolnymi w celu ulepszenia stosowanych w nich praktyk i podniesienia jakości życia ich właścicieli. Poprzez nasze marki zachęcamy ludzi do bardziej przemyślanych zakupów i dbałości o zrównoważony rozwój w domach — piszą autorzy projektu. Unilever angażuje się także w rozwiązywanie problemów związanych z wycinką lasów i zmianami klimatycznymi. Dąży do poprawy warunków sanitarnych, poziomu higieny i dostępu do bezpiecznej wody pitnej.
Odpowiedzialne budynki
W działania CSR-owe od pewnego czasu aktywnie angażujesię także sektor nieruchomości, czego przejawem jest raport pt. „Rozwój odpowiedzialnych praktyk biznesowych w zakresie gruntów, budownictwa, użytkowania nieruchomości i inwestycji”, opracowany ostatnio przez organizacje UN Global Compact i RICS.
— Odpowiedzialny biznes musi stać się dla naszej branży normą prowadzącą do zwiększenia dobrobytu, innowacyjności i inwestycji. Musi też wzmocnić transparentne rynki, rozwijające się gospodarki, otwarte społeczeństwa i doprowadzić do tego, że planeta stanie się bardziej zielona i zdrowsza— tłumaczy Sean Tompkins, dyrektor wykonawczy RICS.
Rozwój odpowiedzialnych praktyk biznesowych w dziedzinie budownictwa to plan działania dla organizacji reprezentujących branżę od planowania, projektowania i realizacji prac budowlanych poprzez operacyjne wykorzystanie, rewitalizację i zbycie inwestycji.
— Sektor budownictwa i nieruchomości ma ogromny wpływ na gospodarkę, środowisko i życie ludzi na całym świecie. Opracowanym ostatnio dokumentem chcemy wskazać biznesowi kierunki odpowiedzialnych działań zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A te działania mają doprowadzić do stworzenia istotnej społecznej, środowiskowej i wizerunkowej wartości i zapewnić długofalowy sukces finansowy — dodaje Sean Tompkins. © Ⓟ