Analiza przeprowadzona przez Dun & Bradstreet dla firmy Blue Bolt pokazuje, że w Polsce działa obecnie blisko 135,5 tys. deweloperów. Stanowi to wzrost o prawie 34 proc. w porównaniu z 2014 rokiem. Kondycja finansowa branży również jest bardzo dobra. Analiza ponad 600 największych podmiotów ujawnia, że aż 95 proc. z nich znajduje się w dobrej, a 1,5 proc. w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Zaledwie 3 proc. firm zmaga się z problemami.
Zyski biją na głowę przychody
W 2024 roku przychody firm deweloperskich sięgnęły 73,6 mld zł, co oznacza wzrost o 13,6 proc. rok do roku. Jeszcze bardziej imponujące są wyniki po stronie zysków. Te wyniosły 7,1 mld zł, czyli aż o 31,5 proc. więcej niż w 2023 roku i o 54,3 proc. więcej niż w 2022 roku. Rosnąca rentowność sektora świadczy o jego sile i zdolności do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu.
Technologia i oczekiwania klientów
Coraz mniejsze gospodarstwa domowe i rosnące oczekiwania klientów sprawiają, że deweloperzy muszą stawiać nie tylko na metraż, ale i na innowacyjność. Nowe projekty coraz częściej oferują strefy coworkingowe, miejsca rekreacji czy rozwiązania integrujące społeczność.
– Technologie umożliwiają mieszkańcom łatwe i bezpieczne korzystanie z przestrzeni wspólnych – dzięki mobilnemu dostępowi, systemom rezerwacji czy analizie sposobu ich wykorzystania. To nie tylko ułatwia zarządzanie, ale też sprzyja budowaniu lokalnych społeczności – mówi Maciej Grabowski, założyciel Blue Bolt.
Inwestycje w rozwiązania cyfrowe przestały być dodatkiem, a stały się koniecznością, wpływając bezpośrednio na satysfakcję klienta, tempo sprzedaży i wartość całej nieruchomości.