Litewskie samoloty wlecą na warszawską giełdę

MZAT
07-06-2013, 00:00

Do Avia Solutions Group dołączy na giełdzie leasingowa siostra — AviaAM Leasing. Z oferty chce zebrać 221,7 mln zł.

Dla żyjącego na publicznej kroplówce PLL LOT może być to zaskoczeniem, ale na lataniu da się zarabiać. Zwłaszcza jeśli nie lata się samemu, tylko zajmuje się obrotem i zarządzaniem używanymi samolotami. W ubiegłym roku litewskie AviaAM Leasing zarobiło na tym na czysto 19,6 mln USD (około 64 mln zł) — i żeby zarobić więcej, idzie po kapitał na warszawską giełdę. Spółka właśnie rozpoczęła ofertę publiczną, z której chce zebrać maksymalnie 221,7 mln zł.

— Na leasing samolotów — mówi Gediminas Ziemelis, prezes AviaAM Leasing. Spółka ma na razie w portfelu 20 maszyn — 11 boeingów i 9 mniejszych, używanych na regionalnych trasach bombardierów. Koncentruje się głównie na krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, ale w najbliższych latach chce wejść m.in. na szybko rosnący rynek lotniczy w Indonezji.

— Na świecie lata teraz około 20 tys. samolotów pasażerskich, do 2030 r. ta liczba ma się prawie podwoić. Wpływy z emisji pozwolą nam na rozwinięcie skrzydeł — chcemy m.in. kupić samoloty nowszej generacji i mocniej wejść w rynek leasingu silników lotniczych, które są najdroższym elementem samolotów — mówi Justinas Gilys, dyrektor wykonawczy spółki. Dziś 32 proc. samolotów we flotach światowych linii lotniczych jest leasingowanych (jeszcze w 1980 r. było to zaledwie 3 proc.). Według branżowych szacunków w 2021 r. udział ten ma wynosić już 39 proc.

— Leasing samolotów to stabilna, bezpieczna i rosnąca branża — bez względu na globalne turbulencje ekonomiczne zapotrzebowanie na nie co roku rośnie, a władze wszystkich państw czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem biznesu lotniczego na podstawie licznych umów międzynarodowych i konwencji — uważa Gediminas Ziemelis.

Głównym akcjonariuszem AviaAM Leasing z 58-procentowym pakietem (39 proc. po IPO) jest fundusz ZIA Valda, który kontroluje też m.in. rolniczy Agrowill i spółkę Avia Solutions Group (obie notowane na GPW). W ofercie publicznej AviaAM chce sprzedać 13,85 mln nowych akcji za maksymalnie 16 zł za papier, mały pakiet spienięży też prezes Ziemelis — łącznie na rynek trafić ma 32,75 proc. akcji, z czego jedna dziesiąta będzie skierowana do inwestorów indywidualnych. Zapisy w tej transzy rozpoczynają się w piątek i potrwają do 13 czerwca. Najpóźniej następnego dnia ustalona ma być cena emisyjna, a do debiutu ma dojść 28 czerwca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MZAT

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Litewskie samoloty wlecą na warszawską giełdę