Manufaktura Palikota startuje z ofertą

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2022-04-20 16:01

11 mln zł od inwestorów za 3,6-procentowy pakiet chce Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, która po IPO ma pojawić się na NewConnect.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jaki jest harmonogram i szczegóły oferty publicznej spółki Palikota i Wójewódzkiego,
  • jakie są jej wyniki finansowe i plany sprzedażowe,
  • z którymi konkurentami ma na pieńku w sądzie

Na małym parkiecie warszawskiej giełdy może się zrobić bardziej celebrycko. Do debiutu szykuje się Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, której twarzami i akcjonariuszami są Janusz Palikot i Kuba Wojewódzki. Producent i dystrybutor alkoholi wystartował z ofertą publiczną, z której chce zebrać 11 mln zł. Do kupienia jest 3,61 proc. akcji (dających 3,1 proc. głosów na walnym), co oznacza, że cała spółka wycenia się na ponad 300 mln zł.

W najbliższych dniach zarząd spółki będzie spotykał się z inwestorami w ramach roadshow. Zapisy będą przyjmowane od 26 kwietnia do 10 maja, a koordynatorem oferty jest DM BOŚ.

- Tworzymy jedyny w swoim rodzaju lifestylowy holding alkoholowy. Koncentrujemy się głównie na produktach wysokomarżowych oraz odwołujących się do emocji. Dzięki temu osiągamy bardzo dynamiczny wzrost skali działalności - mówi Janusz Palikot, prezes i główny akcjonariusz spółki (po ofercie będzie miał ok. 40 proc. akcji, Kuba Wojewódzki – ok. 8 proc.).

Jakie wyniki finansowe ma „lifestylowy holding alkoholowy”? W 2021 r. było to 49,7 mln zł przychodów i 12,4 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację). Rok wcześniej przychody wyniosły 6,6 mln zł, a na poziomie EBITDA wykazano ok. 5 mln zł straty.

Ponad 40 proc. przychodów ze sprzedaży przynosiło piwo (przede wszystkim pod marką Buh), 36 proc. - wódki, a resztę - inne alkohole. Spółka w aktualnym memorandum informacyjnym nie publikuje prognoz, choć można je odnaleźć w poprzednim dokumencie z marca, którego nie sygnowało jeszcze DM BOŚ - jako cel finansowy na ten rok wskazano w nim 325 mln zł przychodów ze sprzedaży i 61,5 mln zł EBITDA.

Wpływy z emisji mają zostać w całości przeznaczone na zwiększenie kapitału obrotowego spółki. Zapowiada ona też w najbliższych latach znaczne inwestycje w moce produkcyjne.

Holding alkoholowy, mimo krótkiej historii, zdążył się już uwikłać w kilka sporów sądowych. Roszczenia o wysokości prawie 1,7 mln zł wobec jednej z jego spółek miały Browary Regionalne Jakubiak, ale sprawa zakończyła się ugodą. Spółka zależna Doctor Brew jest też stroną szeregu postępowań, wytoczonych przez Browar Kościerzyna, dotyczących zapłaty łącznie ok. 0,5 mln zł.