Czytasz dzięki

Marczuk: w ramach Tarczy Finansowej PFR dla MŚP wypłacimy ok. 60 mld zł

  • PAP
opublikowano: 26-06-2020, 07:01

Szacujemy, że z zaplanowanych 75 mld zł z Tarczy Finansowej PFR dla małych i średnich firm wypłacimy 60 mld zł subwencji - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że pieniędzy wystarczy dla wszystkich firm.

Jak zaznaczył wiceprezes PFR liczba składanych wniosków o subwencje z Traczy Finansowej PFR dla mikro, małych i średnich firm z tygodnia na tydzień jest coraz mniejsza. W tym tygodniu sięga ok. 4 tys. firm dziennie, wcześniej było to nawet 10-13 tys. Co - jego zdaniem - świadczy o tym, że większość firm, które spełniały kryteria umożliwiające skorzystanie z publicznej pomocy, już to zrobiła. Wskazał, że 87 proc. przedsiębiorstw, które złożyły wnioski, subwencję otrzymało. "Wnioski złożyło blisko 329 tys. firm, z czego aż 286 tys. otrzymało pieniądze" - powiedział Marczuk.

Podkreślił, że niewielki odsetek firm, które nie przeszły weryfikacji dowodzi, że system, który został stworzony w ramach Traczy Finansowej PFR jest z jednej strony dobrze zaprojektowany, by pomagać potrzebującym, a z drugiej - szczelny, bo potrafi wyselekcjonować tych, którym subwencje się nie należą. "Nie dajemy pieniędzy jak leci, tylko dlatego że złożono wniosek, ale dzięki precyzyjnej weryfikacji środki z Tarczy trafiają do realnie działających i zatrudniających firm, które faktycznie tego potrzebują" - powiedział.

Przypomniał, że Fundusz przewidział na Tarczę Finansową PFR dla MŚP 75 mld zł, a wnioski można składać do 31 lipca. "Można się spodziewać, że nie wszystkie pieniądze zostaną wykorzystane" - wskazał. To - jak zaznaczył - jest dobrą informacją, świadczy o tym, że PFR dobrze policzył potrzeby przedsiębiorców. Podkreśli, że pieniędzy wystarczy dla wszystkich. Dodał też, że mniejsze niż planowano wydatki z Tarczy oznaczają także niższe obciążenie sektora finansów publicznych.

Marczuk powiedział, że przedsiębiorcy, którzy otrzymali subwencje, nie będą musieli od tych kwot płacić podatku dochodowego. "Subsydium nie stanowi przychodu do opodatkowania, również jej zwrot będzie dla przedsiębiorcy neutralny podatkowo" - wskazał. Przypomniał również, że wszystkie wydatki, które zostały pokryte ze środków PFR (np. wynagrodzenia, zakup materiałów czy czynsze), można wliczać do kosztów uzyskania przychodu.

Pytany o zasady zwrotu subwencji, powiedział, że jeśli przedsiębiorca spełni warunki przedstawione w regulaminie, tzw. utrzyma działalność gospodarczą i zatrudnienie, to będzie mógł uzyskać umorzenie 75 proc. otrzymanej kwoty. Zapowiedział, że proces przyjmowania wniosków o umorzenie rozpocznie się za niespełna rok. Zaznaczył, że "będzie on zdygitalizowany, wszystko powinno odbywać się, podobnie jak składanie wniosków, on-line". Jak wynika z regulaminu kwota subwencji, która podlega zwrotowi, musi zostać spłacona w maksymalnie w 24 równych miesięcznych ratach.

Tarcza Finansowa PFR to rządowy program wsparcia finansowego dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku COVID-19. Pomoc jest skierowana do sektora mikroprzedsiębiorstw, małych, średnich oraz dużych firm. Wartość wsparcia to 100 mld zł.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane