mBank wycenił Shopera, na którego zlecenie pełni rolę globalnego współkoordynatora oferty, współoferującego i współprowadzącego księgę popytu. Jego zdaniem spółka, oferująca usługi dla branży e-commerce, jest warta 1,157-1,401 mld zł. Wycena metodą DCF, w zależności od wzrostu wolnych przepływów pieniężnych w okresie rezydualnym, dała wynik: 1,157 mld zł dla 3,5 proc., 1,265 mld zł dla 4 proc. i 1,401 mld zł dla 4,5 proc.
Metodą porównawczą spółka została wyceniona na 1181 zł.
mBank prognozuje, że Shoper wypracuje w tym roku 22,2 mln zł zysku netto, 32 mln zł EBITDA i 75,7 mln zł przychodów. W przyszłym roku ma to być odpowiednio: 31,7 mln zł, 44,5 mln zł i 106 mln zł, a w 2023 r.: 40,1 mln zł, 55,9 mln zł i 134 mln zł.
mBank w raporcie stwierdza, że Shoper jest liderem rynku rozwiązań SaaS IT dla małego i średniego e-commerce w Polsce.
„Spółka oferuje swoisty ekosystem relatywnie łatwych w obsłudze narzędzi pokrywających szeroki wachlarz potrzeb merchanta. Inwestycja w Shoper to dla inwestorów możliwość ekspozycji na najszybciej rosnącą część e-commerce w Polsce: małych i średnich merchantów, którzy dzięki Shoper zyskują możliwość prowadzenia najbardziej optymalnego z ich punktu widzenia modelu sprzedaży w sieci, tj. omnichannel (sklep własny + integracje z marketplace)” czytamy w raporcie.
mBank zwraca uwagę, że bardzo szybki wzrost wyników (CAGR przychodów 2021-26 = 31 proc.), wysoka rentowność oraz niska kapitałochłonność biznesu przekładają się na wysokie wolne przepływy pieniężne.
„Shoper chce w najbliższych latach wyraźnie zdominować polski rynek oprogramowania dla e-commerce, także poprzez akwizycje, co czyni go unikalną okazją inwestycyjną również dla inwestorów zagranicznych” – napisali autorzy raportu.
Do kluczowych zagrożeń związanych z inwestycją w akcje Shopera mBank zalicza ryzyko umacniania się pozycji marketplace’ów, w tym Allegro, i niezrealizowania prognoz finansowych.
„Ten scenariusz zmaterializować się może zwłaszcza w przypadku niższego wzrostu liczby merchantów, wolniejszego umacniania się pozycji SaaS w strukturze rozwiązań dla sklepów IT czy też większego od oczekiwań spadku dynamiki rynku e-commerce po okresie pandemii” – uważają eksperci mBanku.
Kolejne ryzyko dotyczy spadku rentowności spółki w przyszłości.
Planowana oferta publiczna Shopera ma objąć około do 27,1 proc. akcji (nie ma w planach emisji). Jeśli znajdą nabywców po cenie z przedziału ustalonego przez mBank, wartość oferty wyniesie 314-380 mln zł.
Artykuł jest skrótem raportu wydanego przez mBank 10 czerwca.