Nad polskim biznesem zbierają się chmury

opublikowano: 13-10-2019, 22:00

Cloud to jeden z najszybciej rosnących segmentów krajowego rynku IT.

Rozróżniamy dwa główne rodzaje chmury obliczeniowej (ang. cloud computing): publiczną i prywatną. Publiczna jest wtedy, gdy firma współpracuje z zewnętrznym partnerem, który przez internet użycza jej swoich zasobów informatycznych: infrastruktury IT, platformy programistycznej, mocy obliczeniowej i aplikacji. Chmura prywatna to wewnętrzne środowisko informatyczne dostępne tylko dla oddziałów, działów i pracowników danego przedsiębiorstwa. Są też rozwiązania łączone, zwane hybrydami lub multi- -cloudem. Według badań IDC, w 2018 r. polski rynek zdominowany był przez chmurę publiczną (92 proc.), pozostałe 8 proc. stanowiła chmura prywatna.

A wydatki na oba rozwiązania wyniosły 325,5 mln USD, co oznacza wzrost o prawie 27 proc. rok do roku. Co się tyczy chmury publicznej — największy udział miała kategoria SaaS, czyli oprogramowanie jako usługa (65 proc.). Drugie miejsce należało do IaaS, infrastruktury jako usługi (22 proc.), a trzecie do PaaS, platformy jako usługi (13 proc.). Czy w tym roku chmura rozwija się w Polsce równie szybko jak w ubiegłym? IDC przewiduje 17-procentowy wzrost w tym segmencie. Spodziewa się też dalszej hybrydyzacji technologii informatycznych i coraz większej roli strategii multi-cloud.

— Klienci będą potrzebowali stałego doradztwa i pomocy w rozwijaniu i utrzymywaniu środowisk złożonych z tradycyjnych rozwiązań lokalnych, usług zlecanych przez firmy zewnętrzne i świadczonych w chmurze. Dostawcy będą musieli utrzymywać zespoły ekspertów lub budować silne sieci partnerskie, aby oferować takie usługi — wskazuje Ewa Zborowska, analityk IDC.

Inna prognoza: zwiększy się popularność technologii SaaS, a rozwiązania PaaS będą stopniowo zwiększać swój udział kosztem oferty IaaS.

Sprawdź program konferencji "Outsorucing i cloud computing w branży finansowej", 24 - 25 października 2019, Warszawa >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane