Opracowywany przez czołowe instytuty gospodarcze wskaźnik nastrojów niemieckich konsumenckich spadł w oszacowaniu na wrzesień 2025 r. do -23,6 punktu wobec -21,7 punktu w sierpniu. To trzeci z rzędu miesiąc pogorszenia, a zarazem wynik gorszy od prognoz ekonomistów. Mediana ich projekcji zakładała bowiem osłabienie do -22,0 punktu.
Obawy o dochody i zatrudnienie
Kluczową rolę w pogorszeniu sentymentu odegrał gwałtowny spadek prognoz dochodowych, które osiągnęły najniższy poziom od marca. Rosnące obawy o utratę pracy sprawiają, że wielu konsumentów zachowuje ostrożność, szczególnie w przypadku większych zakupów.
Niepewność związana z inflacją również wpływa na nastroje gospodarstw domowych. Niemcy obawiają się wzrostu cen energii w związku z napięciami geopolitycznymi i polityką taryfową Stanów Zjednoczonych.
Rosnące bezrobocie i spadek skłonności do zakupów
Sytuację pogarsza stopniowy wzrost bezrobocia, które od 2022 roku systematycznie rośnie. Po raz pierwszy od dekady Niemcy zbliżyły się do granicy 3 mln bezrobotnych. Zarówno oczekiwania dotyczące rozwoju gospodarki, jak i gotowość do zakupów spadły do najniższego poziomu od lutego 2025 roku.