Nastroje niemieckich konsumentów ponownie uległy osłabieniu

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-08-27 09:28

Wrzesień przyniesie kolejny spadek nastrojów wśród niemieckich konsumentów – wynika z badania instytutu GfK i Norymberskiego Instytutu Decyzji Rynkowych (NIM). Wpływ na to ma zaniepokojenie związane z ryzykiem utraty miejsc pracy oraz niepewność związana z inflacją.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez czołowe instytuty gospodarcze wskaźnik nastrojów niemieckich konsumenckich spadł w oszacowaniu na wrzesień 2025 r. do -23,6 punktu wobec -21,7 punktu w sierpniu. To trzeci z rzędu miesiąc pogorszenia, a zarazem wynik gorszy od prognoz ekonomistów. Mediana ich projekcji zakładała bowiem osłabienie do -22,0 punktu.

Obawy o dochody i zatrudnienie

Kluczową rolę w pogorszeniu sentymentu odegrał gwałtowny spadek prognoz dochodowych, które osiągnęły najniższy poziom od marca. Rosnące obawy o utratę pracy sprawiają, że wielu konsumentów zachowuje ostrożność, szczególnie w przypadku większych zakupów.

Niepewność związana z inflacją również wpływa na nastroje gospodarstw domowych. Niemcy obawiają się wzrostu cen energii w związku z napięciami geopolitycznymi i polityką taryfową Stanów Zjednoczonych.

Rosnące bezrobocie i spadek skłonności do zakupów

Sytuację pogarsza stopniowy wzrost bezrobocia, które od 2022 roku systematycznie rośnie. Po raz pierwszy od dekady Niemcy zbliżyły się do granicy 3 mln bezrobotnych. Zarówno oczekiwania dotyczące rozwoju gospodarki, jak i gotowość do zakupów spadły do najniższego poziomu od lutego 2025 roku.