Northvolt Dwa ruszy za 12 miesięcy

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-12-08 20:00

Rozpoczął się pierwszy etap budowy fabryki baterii do zastosowań przemysłowych, w której docelowo będzie pracować 500 osób.

Rozpoczęła się budowa wartego 200 mln USD zakładu szwedzkiej firmy Northvolt, który będzie produkował w Gdańsku stacjonarne i przenośne systemy magazynowania energii oraz baterie do zastosowań przemysłowych, w tym do pojazdów specjalistycznych. Projekt, w ramach którego powstanie też centrum B+R, będzie zrealizowany w dwóch etapach. Początkowe moce wyniosą 5 GWh, a w drugim etapie urosną do 12 GWh.

Ruszyła maszyna
Ruszyła maszyna
Łopatę pod budowę fabryki Northvolt Dwa wbili: Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland, Emad Zand, szef Northvolt System, Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i Peter Carlsson, prezes i współzałożyciel Northvolta. W tle elektryczna koparka ładowana bateriami, które powstały w zakładzie Northvolt Jeden.

- Szacujemy, że za rok zakład będzie gotowy i rozpoczniemy produkcję. Nie ustaliliśmy jeszcze daty rozpoczęcia drugiego etapu, w ramach którego osiągniemy docelowe 50 tys. m kw. powierzchni fabryki. Rozpoczęliśmy rekrutację na stanowiska menedżerskie i specjalistyczne. Dziś zatrudniamy 160 osób, pod koniec przyszłego roku będzie 400. Od I kw. przyszłego roku zintensyfikujemy zatrudnianie – mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Polska.

Docelowo w zakładzie ma pracować 500 osób. Dziś Northvolk wynajmuje powierzchnie w Gdańsku i ma 160 pracowników.

- Na razie utrzymamy obie lokalizacje, ale za 5-6 lat będziemy już działać tylko we własnym zakładzie – zapowiada Robert Chryc-Gawrychowski.

Northvolt został założony w Szwecji w 2016 r. i dziś ma 2,3 tys. pracowników. Do tej pory pozyskał kontrakty warte ponad 27 mld USD od takich firm, jak BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars i Polestar.