PB Po Godzinach
Partnerem cyklu EKO jest logo Provident

Podkręć swoją kreatywność. 8 skutecznych sposobów

opublikowano: 28-10-2018, 22:00
aktualizacja: 03-09-2021, 12:16

Kreatywność nie dotyczy tylko sztuk pięknych. Przejawia się w każdej dziedzinie życia – także w biznesie. Wszyscy możemy być bardziej pomysłowi i twórczy. Jak to osiągnąć?

Innowacyjność, twórcze myślenie, łamanie konwencji to mantry współczesnego świata. Większość osób jednak uważa, że z kreatywnością trzeba się urodzić. Tymczasem nie jest ona domeną garstki wybitnych facetów o takich nazwiskach, jak Hawking, Tarantino czy Lennon. Dziś przedstawiamy 8 sprzecznych z intuicją pomysłów na to, jak rozbudzić w sobie nietuzinkowe myślenie.

1. Kradnij pomysły — i je zabijaj

Geniusze są jak pijawki – żerują na cudzej krwawicy. Ale z pożytkiem dla nas wszystkich. „Lepiej wziąć coś, co do ciebie nie należy, niż pozwolić, by leżało zaniedbane” – radził Mark Twain. Tak robią najwięksi. Zanim Beatlesi zasłynęli jako kompozytorzy, grali covery.

Kreatywne kopiowanie
Kreatywne kopiowanie
Beatlesi nie od razu stali się wybitnymi tekściarzami i kompozytorami. Karierę rozpoczęli od grania cudzych utworów.
AGIP / Rue des Archives / Forum

Quentin Tarantino remiksuje cudze filmy, by odkryć swój styl. Jim Jarmusch pochłania wszystko, co karmi jego wyobraźnię i porusza duszę: zasłyszane rozmowy, muzykę, obrazy, a nawet sny. Te „zapożyczenia” traktuje jako hołd złożony jego idolom.

Ale co za dużo, to niezdrowo. Stephen King skreśla wszystkie fragmenty zmierzające w niewłaściwym kierunku. Kasuje słowa. Unicestwia wątki, do których się przywiązał. „Zabijaj to, co kochasz!” – nalega (zwrot ten ukradł od Williama Faulknera). A my dodajmy: zrezygnuj z kariery politycznej, prowadzenia bloga i sklepu z płytami winylowymi – jeśli masz za dużo celów, planów, projektów, rozproszysz swój czas, energię i ostatecznie nic nie osiągniesz.

Inne czasy

Kiedy chodziłem do szkoły pod koniec lat 40. i w latach 50., żaden nauczyciel nigdy nawet nie wspomniał o kreatywności. Tylko pomyśl: czy to nie zdumiewające?

John Cleese
współzałożyciek grupy Monty Pythona, aktor i scenarzysta

2. Używaj tego, co masz pod ręką

Wstrzymujesz się z działaniem do zakupu odpowiedniej karty graficznej, gitary lub akcesoriów do gry w golfa? Ludzie przypisują narzędziom zbyt duże znaczenie. Od ceny i jakości sprzętu ważniejsze jest to, jak umiemy go wykorzystać – przekonują w bestsellerowym poradniku „Rework” przedsiębiorcy Jasson Fried i David Hansson. „Daj Tigerowi Woodsowi zagrać tanimi kijami, a i tak cię rozgromi”. Dr Suess w książce „Kto zje zielone jajka sadzone” użył tylko 50 różnych słów, a jest to jeden z największych hitów literatury dziecięcej wszech czasów.

Bądź jak Tiger Woods
Bądź jak Tiger Woods
Mistrz golfa nawet zwykłymi kijami pokona graczy, którzy wydali fortunę na profesjonalny sprzęt.
Gary A. Vasquez / Reuters / Forum

Wspomniani Beatlesi wynajęli za 400 funtów studio i wystarczył im dzień na nagranie debiutanckiego albumu „Please Please Me”, złożonego z 10 piosenek.

Tajemnica sukcesu wcale nie tkwi w dużych zasobach. Ograniczony budżet i drakońskie terminy zmuszą cię do kombinowania, które zwykle przynosi najlepsze rezultaty.

3. Odejdź od komputera

„Nie wiem, skąd czerpiemy pomysły. Wiem natomiast, że nie z laptopów” – pisał brytyjski komik John Cleese. Wtóruje mu Austin Kleon, pisarz i grafik zza wielkiej wody, którego stymulują „analogowe” doznania: dotykanie gazet, cichy pisk zakreślacza, zapach oparów z flamastra. Komputer wyciąga z nas sztywnego perfekcjonistę. Sprawdza się tylko na etapie szlifowania pomysłów – twierdzi autor bestsellerowego poradnika „Kradnij jak artysta”.

Idź do ludzi
Idź do ludzi
Czasem trzeba swoją cichą pracownię zamienić na fabryczną halę, magazyn lub plac budowy. Kto powiedział, że najlepsze pomysły zawsze powstają przy biurku?
ANDOR BUJDOSO

4. Postaw na przeciętność

Załóżmy, że nie przyszedłeś na świat z inteligencją Stephena Hawkinga, głosem George’a Michaela i żadnym innym oszałamiającym talentem. To naprawdę żaden dramat. Weź przykład ze Scotta Adamsa, twórcy kreskówek o absurdach korporacji, który swoje poczucie humoru, umiejętność rysowania i smykałkę do biznesu uważa za zwyczajne. „Niezwykłe jest to – podkreśla – że wszystkie te przeciętne zdolności drzemią w jednej osobie. I to stanowi jej wartość”.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie okłamujmy się: średni piłkarz, który jako tako dogaduje się z kolegami na boisku i liznął trochę języków obcych, nie stanie się napastnikiem na miarę Roberta Lewandowskiego, ale jeśli połączy wszystkie swoje przeciętne atuty, kto wie, może zabłyśnie jako trener w zagranicznej lidze.

5. Bądź głupi jak Steve Jobs

Co łączy osoby pokroju Steva’a Jobsa, Winstona Churchilla i Mahatmy Gandhiego? Tak głupich ludzi ze świecą szukać. Naprawdę trzeba mieć nie po kolei w głowie, by chcieć zmieniać świat. Każdy rozsądny człowiek na ich miejscu dałby sobie spokój. Tylko dzieci, wariaci i geniusze nie wiedzą, na co się porywają. Część z nich osiąga niemożliwe.

Pomysłowość niejedno ma imię
43proc.

Taki odsetek menedżerów uwielbia wymyślać rozwiązania problemów. Niewiele mniej to gotowi do działania wykonawcy (41 proc.), a tylko 16 proc. stanowią myśliciele-odkrywcy, których cechuje nieustanne zaciekawienie wszystkim wokół, choć nie zawsze przechodzą od pomysłów do czynów – wynika z analiz niemieckiego badacza Michaela Kniessa.

6. Pracuj za darmo

Nikt nie będzie regulował twoich rachunków. Szybko jednak wyczerpie się twoje źródełko kreatywności, jeśli będzie służyło tylko do praktycznych celów. Czasem rób coś dla siebie.

Julia Cameron w książce „Droga artysty” zachęca do zapisywania co rano trzech stron. Praktyka polega na przelewaniu na papier swoich przemyśleń, lęków i pragnień, ale bez zwracania uwagi na język, styl czy błędy ortograficzne. Scenarzystka (m.in. serial „Policjanci z Miami”) zapewnia, że wyzwala to nietuzinkowe pomysły. Potwierdzeniem jest Phillis, jedna z uczestniczek jej warsztatów — wcześniej jej działalność pisarska ograniczała się do robienia listy zakupów, ale dzięki codziennej praktyce trzech stron w kilka lat napisała mnóstwo przemówień, audycji radiowych i książkę popularnonaukową.

Nie tylko kasa
Nie tylko kasa
Rób czasami rzeczy niepraktyczne, za które nikt ci nie zapłaci — to wyzwoli twoją wyobraźnię.
Adobe Stock

7. Spędzaj czas w samotności

Przyzwyczailiśmy się myśleć, że najbardziej owocny jest wysiłek zbiorowy. Prawda jest taka, że raz lepsza jest współpraca, a innym razem działanie w odosobnieniu. Isaac Asimov pisał, że obecność innych może spowalniać proces twórczy — w grupie stosunkowo łatwo wpada się na dobre pomysły, ale ich realizacja wymaga znalezienia czasu dla siebie i zwolnienia tempa. Czyżby popularny autor science fiction spostrzeżenie to ukradł Goethemu, który stwierdził, że można być wykształconym w społeczeństwie, lecz zainspirowanym tylko w samotności?

8. Nie sil się na oryginalność

„Nic nowego pod słońcem” – mówił biblijny Kohelet. W literaturze, sztuce, biznesie wszystkie pomysły już dawno zostały ograne. Bierz je na warsztat i nadawaj im własny rys, ale bez presji na oryginalność. Im bardziej starasz się być niepowtarzalny, inny, tym gorszy osiągasz efekt. Wystarczy, że będziesz dobry, a od czasu do czasu w tym, co robisz, ludzie zobaczą iskierkę geniuszu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane