Pierwsze europejskie zbrojeniowe joint venture w Libii

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-01-13 15:06

Włoskie konsorcjum zbrojeniowe, Finmeccanica i eurokoncern AgustaWestland stworzyły pierwszą zbrojeniową spółkę jonit venture w Libii. Dla AgustyWestland ta inwestycja może skompensować porażkę w prestiżowym przetargu w Wlk.Brytanii - podała w piątek gazeta i portal Defense News

Włoskie konsorcjum zbrojeniowe, Finmeccanica i eurokoncern AgustaWestland stworzyły pierwszą zbrojeniową spółkę jonit venture w Libii. Dla AgustyWestland ta inwestycja może skompensować porażkę w prestiżowym przetargu w Wlk.Brytanii - podała w piątek gazeta i portal Defense News

Jak podał Defense News, powołując się na media włoskie, Finmeccanica stworzyła joint venture z libijską państwową firmą lotniczą. Ma ono montować śmigłowce, prowadzić serwis i szkolić personel techniczny oraz pilotów.

W nowej firmie, Libyan Italia Advanced Technology Co. (LIATEC), 50 proc. udziałów ma nie wymieniona z nazwy państwowa lotnicza firma libijska, 25 proc. posiada sama Finmeccanica, natomiast pozostałe 25 proc. należy do tej samej firmy, ale jest kontrolowane przez eurokoncern śmigłowcowy AgustaWestland. Spółka, według oficjalnego oświadczenia Finmeccanica, ma posiadać zakład produkcyjny w Libii centralnej.

Według innego portalu - Jane's, nowa spółka ma zająć się albo tylko montowaniem włoskich śmigłowców zakupionych przez Libijczyków, albo przygotowaniem produkcji licencyjnej i ewentualnym eksportem licencyjnych śmigłowców do krajów afrykańskich. Śmigłowcem, na który Libia zakupiłaby licencję, byłby prawdopodobnie AB139 - maszyna, której partie kadłuba są budowane w Polsce w zakładach w Świdniku.

Dla AgustyWestland udział w libijskim joint venture może skompensować porażkę w brytyjskim przetargu - twierdzi Defense News. Brytyjczycy rozstrzygnęli właśnie przetarg na przebudowę i nowe wyposażenie elektroniczne oraz uzbrojenie śmigłowców RAF - Merlin HC3. Merlin HC jest wariantem eurośmigłowca EH101 skonstruowanego głównie przez AgustaWestland, służącym do zwalczania okrętów podwodnych, patrolowania i zadań poszukiwawczych i ratownictwa (misje SAR).

AgustaWestland liczyła na kontrakt dotyczący przebudowy śmigłowca. Tymczasem cały przetarg, oceniany na 1,3 mld USD wygrał amerykański Lockheed Martin, gdyż, poza nowym wyposażeniem elektronicznym, zapowiedział utrzymanie 1.400 miejsc pracy w Wlk.Brytanii. Instalowany przez amerykański koncern nowy radar, komputer pokładowy oraz czujniki zwiększa nawet 40-krotnie możliwości wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych na wodach przybrzeżnych oraz w nocy. Pierwsze zmodernizowane śmigłowce wejdą do służby 2013 roku.      mes/ mskr/